-Reklama-

Od kiedy dziecko potrafi kolorować?

Kolorowanie to jedna z ulubionych form aktywności plastycznej dzieci. Dzięki niej maluchy mogą wyrażać swoją kreatywność, rozwijać swoje zdolności manualne i poznawać świat kolorów i kształtów. Kolorowanie to także doskonały sposób na relaks, zabawę i naukę. Od kiedy dziecko umie kolorować? Jakie kolorowanki są odpowiednie dla dziecka?

-Reklama-

Od kiedy dziecko umie kolorować?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każde dziecko jest inne i ma swoje indywidualne tempo rozwoju. Niektóre dzieci zaczynają kolorować już w wieku kilkunastu miesięcy, inne dopiero po trzecim roku życia. Wszystko zależy od tego, kiedy dziecko zaczyna interesować się kolorami i kształtami, kiedy potrafi chwytać i trzymać kredki lub mazaki, kiedy zauważa ślad, jaki pozostawiają na papierze i kiedy zaczyna celowo dobierać kolory i wypełniać nimi określone obszary. Można jednak wyróżnić kilka etapów rozwoju rysunku i kolorowania u dziecka, które pomogą rodzicom zorientować się, na jakim poziomie jest ich maluch i jak go wspierać.

Bazgroty (od 9. do 18. miesiąca życia)

To pierwszy etap rozwoju rysunku i kolorowania u dziecka. Polega on na nieświadomym ruchu ręką z trzymanym przedmiotem, który pozostawia ślad na papierze lub innej powierzchni. Dziecko nie ma jeszcze kontroli nad swoimi ruchami i nie zwraca uwagi na to, co rysuje lub koloruje. Dla niego liczy się sama przyjemność z manipulowania różnymi materiałami i odkrywania ich właściwości. Na tym etapie dziecko nie potrzebuje kolorowanek, wystarczy mu duża ilość papieru i bezpieczne narzędzia do rysowania, takie jak kredki, farby, mazaki czy ołówki. Ważne jest, aby zapewnić dziecku swobodę i dowolność w rysowaniu i kolorowaniu, nie ograniczać go ani nie korygować. Można też zachęcać dziecko do eksperymentowania z różnymi kolorami i fakturami, np. poprzez mieszanie farb, nakładanie warstw, używanie gąbek, pędzli, patyczków, itp.

Rysunek symboliczny (od 18. do 36. miesiąca życia)

To drugi etap rozwoju rysunku i kolorowania u dziecka. Polega on na tworzeniu prostych znaków graficznych, które mają jakieś znaczenie dla dziecka. Dziecko zaczyna celowo rysować i kolorować, wybierając kolory i kształty, które kojarzą mu się z czymś lub coś przedstawiają. Na tym etapie pojawia się tzw. głowonóg – pierwsza postać ludzka, którą rysuje dziecko. Jest to kółko z dwiema kreskami symbolizującymi nogi. Z czasem dziecko dodaje do niego oczy, usta, nos, włosy, ręce, ubranie, itp. Dziecko zaczyna też rysować i kolorować inne obiekty, takie jak dom, drzewo, kwiatek, słońce, samochód, itp. Na tym etapie dziecko może korzystać z prostych kolorowanek, które przedstawiają znane mu rzeczy i postacie. Ważne jest, aby nie narzucać dziecku, jak ma kolorować, ani nie oceniać jego rysunków. Można jednak podsuwać dziecku różne propozycje i pomysły, np. poprzez pokazywanie mu obrazków, książek, zdjęć, czy rysując razem z nim.

Rysunek realistyczny (od 3. do 6. roku życia)

To trzeci etap rozwoju rysunku i kolorowania u dziecka. Polega on na dążeniu do odwzorowania rzeczywistości, tak jak ją widzi dziecko. Dziecko zaczyna zwracać uwagę na proporcje, perspektywę, szczegóły, cienie, odcienie, itp. Dziecko zaczyna też rysować i kolorować sceny z życia, wydarzenia, uczucia, marzenia, itp. Na tym etapie dziecko może korzystać z różnych rodzajów kolorowanek, które stymulują jego wyobraźnię, kreatywność i umiejętności plastyczne. Ważne jest, aby pochwalać dziecko za jego rysunki i kolorowanki, zachęcać do próbowania nowych technik i materiałów, a także rozmawiać z nim o tym, co rysuje i koloruje, co mu się podoba, co chce wyrazić, itp.

Jakie są korzyści z kolorowania dla dziecka?

Kolorowanie to nie tylko zabawa, ale też nauka dla maluchów. Kolorowanie ma wiele korzyści i zalet, które wpływają pozytywnie na rozwój dziecka, takie jak:

  • Rozwój zdolności manualnych – kolorowanie pomaga dziecku ćwiczyć i poprawiać sprawność i zręczność ręki, palców i nadgarstka. Kolorowanie pomaga dziecku nabywać i doskonalić umiejętności, takie jak chwytanie, trzymanie, manipulowanie, kreślenie, wypełnianie, itp. Kolorowanie pomaga dziecku przygotować się do pisania, rysowania, malowania, modelowania, itp.
  • Rozwój zdolności poznawczych – kolorowanie pomaga dziecku uczyć się i rozumieć różne pojęcia i zjawiska, takie jak kolory, kształty, formy, wielkości, proporcje, perspektywa, cień, światło, itp. Kolorowanie pomaga dziecku rozwijać i ćwiczyć pamięć, koncentrację, uwagę, logiczne myślenie, wyobraźnię, kreatywność, itp. Kolorowanie pomaga dziecku przygotować się do czytania, liczenia, rozwiązywania problemów, itp.
  • Rozwój zdolności emocjonalnych – kolorowanie pomaga dziecku wyrażać i regulować swoje uczucia i nastroje, takie jak radość, smutek, złość, strach, itp. Kolorowanie pomaga dziecku komunikować i dzielić się swoimi myślami, pomysłami, marzeniami, itp. Kolorowanie pomaga dziecku budować i wzmacniać swoją samoocenę, pewność siebie, samoakceptację, samoświadomość, itp. Kolorowanie pomaga dziecku przygotować się do nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi ludźmi, np. rodziną, rówieśnikami, nauczycielami, itp.
  • Rozwój zdolności artystycznych – kolorowanie pomaga dziecku odkrywać i rozwijać swoje talenty i zainteresowania artystyczne, takie jak rysunek, malarstwo, grafika, fotografia, itp. Kolorowanie pomaga dziecku eksperymentować i bawić się różnymi technikami, materiałami, narzędziami, itp. Kolorowanie pomaga dziecku tworzyć i pokazywać swoje dzieła i projekty, które mogą być źródłem dumy i satysfakcji.

Zobacz jeszcze kolorowanki tematyczne: kolorowanki jesienne, kolorowanki na Halloween, kolorowanki świąteczne

-Reklama-

Musisz przeczytać

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
414ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również