fbpx
Reklamaads-single

Jak schudnąć po ciąży? Dlaczego nie mogę wrócić do wagi sprzed ciąży?

Irytują cię zdjęcia celebrytek, które po miesiącu od porodu wyglądają jakby nigdy nie były w ciąży?Jak to jest możliwe, skoro ty borykasz się z nadmiarem pociążowych kilogramów od miesięcy?

Reklamaads-single
Reklama

 

Niestety, rzeczywistość zwykłych matek bywa inna od tej, którą karmią nas w mediach. Pokazując w programie śniadaniowym aktorkę miesiąc po porodzie, zapominają powiedzieć, że świetną formę zawdzięcza ona pracy z osobistym trenerem, drogiej diecie i kosztownym zabiegom. Oczywiście tak drastyczny i szybki powrót do wagi nie jest niczym dobrym dla organizmu i może skończyć się problemami zdrowotnymi matki lub np. nagłym zahamowaniem laktacji.

Lekarze odradzają tak drastyczne zrzucanie wagi po ciąży i nakazują wstrzymać się z wszelką aktywnością sportową co najmniej 6 tygodni od porodu. Warto więc odłożyć na bok marzenia o cudownym zgubieniu kilogramów po ciąży w tempie ekspresowym i podejść do tego w sposób rozsądny. Pamiętaj, że nie ma powodów by się wstydzić swojego ciała po porodzie. W końcu wydałaś na świat nowe życie, twoje ciało przez 40 tygodni się do tego intensywnie przygotowywało. Trudno wymagać, by wrócić do punktu wyjścia w krótszym czasie.

Dlaczego po porodzie trudno jest schudnąć?
Nie zawsze nadmiar kilogramów po ciąży da się łatwo zrzucić. To kwestia bardzo indywidualna. Niektóre mamy chudną bez starań, inne mimo restrykcji, jakie sobie narzucają, mają z tym problem.

Oto najczęstsze powody, dla których trudno jest nam schudnąć po ciąży
  • Brak formy przed ciążą i w ciąży

Jeśli przed ciążą miałaś problem z kondycją fizyczną – miałaś nadmiar kilogramów, nie lubiłaś aktywności – trudno jest potem na nowo zaprogramować swój organizm. Dobre zdrowie fizyczne przed ciążą to nie tylko większa szansa na dobre samopoczucie w ciąży i mniejsze ryzyko powikłań. Badania wykazały, że nawet 20 minut ćwiczeń raz na trzy dni pozwala zachować dobrą formę przez całą ciążę i ułatwić poród. Brak ruchu w ciąży skutkuje większym przyrostem masy ciała i trudniejszym powrotem do formy sprzed ciąży.

  • Jedzenie za dwoje

Dla wielu kobiet ciąża to okazja do bezkarnego objadania się. Jedzenie za dwoje to bardzo zła praktyka, pod którą nie podpisze się żaden lekarz. Kobieta w ciąży potrzebuje tylko 300 kalorii więcej niż zwykle. Obżarstwo może skutkować dużym przyrostem masy ciała w ciąży a nadprogramowe kilogramy po porodzie trudniej jest zrzucić. Do tego dochodzą jeszcze uciążliwe dolegliwości np. bóle pleców, hemoroidy czy żylaki. Jedzenie za dwoje może być powodem rozwoju niebezpiecznych chorób w ciąży np. cukrzycy czy nadciśnienia. Objadanie się może wpływać również na wagę dziecka i doprowadzić do makrosomii płodu, co czasem skutkuje powikłaniami przy porodzie.

  •  Nie masz czasu na ćwiczenia

Po porodzie trudno jest zorganizować czas dla siebie. Zaczyna pochłaniać nas macierzyństwo i to potrzeby dziecka pojawiają się na pierwszym planie. Eksperci zalecają ćwiczenia trzy razy w tygodniu po 30 minut, ale dla wielu matek to wydaje się niemożliwe do zrealizowania. Mimo wszystko, warto znaleźć czas dla siebie. To inwestycja nie tylko w swoją figurę, ale i dobre samopoczucie. Najlepiej więc ustalić sobie stałe pory i starać się trzymać harmonogramu, bo to szybko wchodzi w nawyk. Jeśli dziecko jest zbyt absorbujące, warto spróbować poćwiczyć sobie razem z nim. W sieci można znaleźć wiele filmików instruktażowych, jak ćwiczyć z niemowlęciem.

  • Nie masz siły

Większość młodych mam uskarża się na wieczne zmęczenie spowodowane brakiem odpowiedniej ilości snu i wyczerpującymi obowiązkami. Prawdą jednak jest fakt, że aktywność fizyczna pobudza i może dodać energii. Trzeba tylko zacząć ćwiczyć. By tej energii było więcej, najlepiej ćwiczyć rano, gdy zmęczenie jest najmniejsze. Zmęczenie źle wpływa również na samą przemianę materii. Gdy cierpimy na brak snu, do krwi wydzielany jest kortyzol, który spowalnia metabolizm. Im więcej kortyzolu, tym trudniej jest schudnąć po ciąży. Dobrze jest więc pomyśleć również o śnie w ciągu dnia i na spanie wykorzystywać czas, gdy śpi dziecko.

  •  Jesteś zestresowana

Stres to duży wróg człowieka. Niestety, w macierzyństwie tego stresu bywa dużo – szczególnie w pierwszym etapie macierzyństwa. Przytłoczenie obowiązkami, nieporadność, problemy zdrowotne – to wszystko sprawia, że pojawia się silne uczucie niepokoju i wahania nastroju. Stres utrudnia utratę wagi, szkodzi zdrowiu. Najlepiej więc jest zminimalizować te nerwy np. stosując technikę relaksacyjną, medytację. Na stres dobrze robi również spacer, spotkanie towarzyskie, wyjście z domu bez dziecka, ciepła kąpiel i wsparcie partnera.

  • Nie masz pieniędzy

Młode mamy często uważają, że to pieniądze – a raczej ich brak – mają wpływ na ich nieatrakcyjny wygląd. Porady dietetyków, ćwiczenia na siłowni, trenerzy personalni czy odpowiednia dieta – wymagają dużych nakładów finansowych. To prawda, ale przecież to nie jedyny sposób na powrót do wagi sprzed ciąży. W sieci można znaleźć wiele filmików z ćwiczeniami i porad dotyczących zdrowego odżywiania się. Aktywność fizyczna nie zależy od pieniędzy. Wszystko czego potrzebujesz, to twoje ciało i miejsce do poruszania się. No i odrobina motywacji.

Nie chcesz już się martwić o dodatkowe kilogramy tylko żyć i cieszyć się macierzyństwem? Dołącz do naszej akcji #fitmamabezspinki 

Patronem naszej akcji jest Naturhouse. Już teraz umów się na bezpłatną konsultację, w ramach której otrzymasz: pomiar wagi, wzrostu, zawartości tkanki tłuszczowej, zatrzymanych płynów metabolicznych, oraz współczynnika BMI. A potem zacznij działać! Powoli i w swoim tempie! Bez niepotrzebnej spinki. 

  • Nie karmisz piersią

Rzeczywiście, mamy karmiące dzieci mlekiem modyfikowanym mają trudniej. Karmienie piersią może pozwolić szybciej osiągnąć kobiecie wagę sprzed ciąży. Karmienie powoduje zwiększone spalanie kalorii nawet o 300-500 kalorii na dzień. Te kalorie zużywa organizm na produkcję mleka dla dziecka. Dobrze jest więc utrzymać jak najdłużej laktację i pielęgnować ten etap macierzyństwa. Nie należy katować się wtedy restrykcyjnymi dietami i ćwiczeniami, bo te mogą obniżyć podaż mleka w piersiach. Należy również pamiętać o regularnych posiłkach i piciu dużej ilości wody.

Przeczytaj jeszcze:

Jak wrócić do formy po ciąży? Ćwiczenia

Dobra, zaczynam ćwiczyć!

 

 

autor: iguana
foto: pixabay.com