Fotelik obrotowy – sposób działania
Foteliki obrotowe wyposażone są w innowacyjny system, który pozwala na ich obrócenie o 360 lub 180 stopni. Dzięki obrocie o 360 stopni dziecko można przewozić zarówno tyłem, jak i przodem do kierunku jazdy. Obydwa systemy dają możliwość skierowania siedziska fotelika w stronę drzwi, co znacznie ułatwia wsadzenie i zapięcie dziecka w foteliku. Systemy obrotowe występują w przedziałach wagowych przeznaczonych dla najmłodszych dzieci, które wymagają przewożenia tyłem do kierunku jazdy.
W praktyce są to najczęściej modele z zakresu 0-18 kg i 9-18 kg, choć foteliki obrotowe można znaleźć również wśród fotelików o szerszym zakresie masy, jak 0-25 kg czy 0-36 kg. Te ostatnie nie są jednak zalecane ze względu na to, że tak duży przedział wagowy nie pozwala na dobre dopasowanie fotelika do rosnącej sylwetki dziecka. To z kolei przekłada się na poziom zapewnianego przezeń bezpieczeństwa podczas ewentualnych wypadków.
Dlaczego stosowanie fotelików obrotowych oraz montowanych tyłem jest tak istotne?
Zarówno foteliki obrotowe, jak i foteliki RWF pozwalają na przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy. Przepisy Unii Europejskiej wymagają takiego sposobu podróżowania z dziećmi mieszczącymi się w przedziale wagowym 0-13 kg. Kolejne foteliki 9-18 czy 9-25 nie muszą już spełniać tego warunku, wobec czego można je montować przodem do kierunku jazdy. To nie oznacza jednak, że takie rozwiązanie jest bezpieczne.
Wbrew temu co mówią przepisy, podróżowanie z fotelikami ustawionymi tyłem do kierunku jazdy zaleca się dzieciom aż do 4. roku życia. Najmłodsi poniżej tego wieku, bez względu na swój wzrost czy wagę, nie posiadają jeszcze odpowiednio wykształconej struktury kostnej, która zapewniałaby im ochronę w przypadku ewentualnego wypadku. Szyja i mięśnie najmłodszych nie są jeszcze na tyle rozwinięte, by móc amortyzować nagły wstrząs czy szarpnięcie które może się pojawić podczas kolizji. Szczególnie w przypadku zderzeń czołowych ciało dziecka leci bezwładnie do przodu, narażając szyję i kark na ogromne przeciążenia. Fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy pozwala na zminimalizowanie ryzyka poważnych obrażeń w takim przypadku, zapewniając odpowiednią podporę dla szyji i głowy dziecka. Ochrona ta jest nieporównywalna do tej, którą zapewniają klasyczne foteliki montowane przodem do kierunku jazdy.
Foteliki obrotowe – jakie wybrać?
Mając na uwadze, że fotelik obrotowy pozwala na przewożenie dzieci w sposób, który zapewnia im nie tylko maksimum bezpieczeństwa, ale również wygodę w codziennym użytkowaniu, warto zastanowić się, jakie inne kryteria powinien spełniać. Tak naprawdę podczas wyboru fotelika obrotowego powinniśmy kierować się takimi samymi zasadami, jak w przypadku innych kategorii wagowych.
Jedną z podstawowych kwestii stanowią pasy. Zaleca się, by foteliki dla dzieci z pierwszej i drugiej kategorii wagowej były wyposażone w pięciopunktową uprząż bezpieczeństwa. Jest to uzależnione od dziecięcej budowy anatomicznej, w której brak dobrze wykształconej miednicy oraz kolców biodrowych. To te elementy są odpowiedzialne za prawidłowe przeprowadzenie pasów samochodowych u dorosłych, dlatego też w przypadku dzieci należy zastosować dodatkowe zapięcie. Ważne jest również, czy interesujący nas model posiada system ISOFIX, czy też mocuje się go za pomocą standardowych pasów. O ile jest to możliwe, rekomendujemy wybór systemu ISOFIX, który zapewnia większą stabilność, komfort i eliminuje potencjalne błędy w montażu fotela.
Bardzo istotne jest, by fotelik posiadał szerokie, wygodne siedzisko oraz możliwość regulacji oparcia i położenia zagłówka. To właśnie te funkcje odpowiadają za komfort jazdy naszego dziecka i pozwalają na dopasowanie fotelika do jego zmieniającej się sylwetki. Z tego względu należy również zwrócić uwagę na kąt nachylenia oparcia, czyli odległości, jaka wynosi pomiędzy pionem fotela samochodowego a oparciem fotelika. Zaleca się, by kąt ten wynosił ok. 30-40 stopni. Dzięki temu siedzisko będzie potrafiło utrzymać szyję, głowę i plecy dziecka w odpowiedniej pozycji podczas podróży.