Reklama

Czujesz się zmęczona macierzyństwem? Poznaj 5 sposobów na lepsze samopoczucie!

Robisz wszystko, żeby wszyscy twoi bliscy byli szczęśliwi - zdrowi, najedzeni i uśmiechnięci, a dom wysprzątany. Gotujesz, sprzątasz, dbasz o wszystkich w twoim otoczeniu. Chodzisz spać najpóźniej, a wstajesz najwcześniej. Starasz się wykonywać swoje obowiązki najlepiej jak potrafisz, a jednak cały czas czujesz, że coś jest nie tak…

Reklamaads-single

Jak każdej z nas, puszczają ci czasem nerwy. Kiedy słyszysz swój podniesiony głos, jesteś na siebie zła. Równie często pojawia się wtedy bezradność i stres. Wtedy wszystko traci sens i odechciewa się jakichkolwiek starań. W większości sytuacji emocje mijają. Bo taka ich natura. Warto jednak wyciągać z nich wnioski i starać się zmienić myślenie, a potem działanie.

Nie obwiniaj się za to, jak i co odczuwasz. Potraktuj swoje emocje jak informację, która jak po nitce do kłębka doprowadzi cię do tego, co chcesz zmienić w swoim życiu.

Przyjrzyj się swoim myślom

Jak powiedział Emerson, myśl jest początkiem każdego działania. Właśnie dlatego, chcąc zmienić swój sposób postępowania czy reagowania w nerwowych sytuacjach, trzeba najpierw zmienić myślenie. Przyjrzyj się infografice, która wskazuje na 5 zasad zdrowego myślenia. Poniżej znajdziesz dokładniejszy opis zdrowych zasad myślenia.

  1. Nie generalizuj
    Zamiast wyolbrzymiać pojedyncze sytuacje i zdarzenia podejdź do nich bardziej racjonalnie. Coś, co nie wydarza się regularnie, nie jest zasadą. W akceptacji wydarzeń pomaga myśl, że inni też mają podobne do nas problemy. Jeżeli faktycznie zrobisz coś nie tak, jak chciałaś lub powinnaś była zrobić, nie obwiniaj siebie. Raczej spróbuj mówić do siebie tak, jakbyś mówiła do swojej najlepszej przyjaciółki, chcąc ją pocieszyć. Bądź dla siebie delikatna. Wyciągaj wnioski na przyszłość w momencie, kiedy opadną silne emocje.
  2. Nie myśl czarno-biało
    Pamiętaj, że coś, co nie jest idealne, również może być dobre lub bardzo dobre. Pomyśl, czy masz w sobie tendencję do perfekcjonizmu lub wprost przeciwnie? W jakim stopniu obecna postawa wprowadza spokój i harmonię do twojego życia?
  3. Nie wyolbrzymiaj
    Pojedyncze sytuacje, nie oznaczają od razu, że coś jest katastrofą, a czyjeś życie porażką. Bardzo wiele zależy od tego, jak będziesz interpretować rzeczywistość. Możesz pomyśleć, że na pewno wypadłaś beznadziejnie na rozmowie kwalifikacyjnej, bo przecież do niczego się nie nadajesz. Możesz również pomyśleć, że dobrze, że próbujesz i chodzisz na rozmowy, a dodatkowo, zapewne z każdą kolejną będzie szło ci lepiej. Wybór perspektywy należy do ciebie.
  4. Przypuszczenia to nie fakty
    Jak często przypisujesz sobie nadludzkie umiejętności przewidywania przyszłości? Nie próbujesz, bo z góry wiesz, co się wydarzy. Jesteś przekonana, że np. ktoś myśli o tobie w określony sposób, mimo że kierujesz się tylko domysłami. Szczególnie w kontekście wiary w siebie lub oceny zdarzeń kieruj się faktami, a nie przypuszczeniami.
  5. Nie na wszystko masz wpływ
    Poczucie odpowiedzialności, w momencie kiedy staje się niezdrowe, może prowadzić do zamartwiania się lub obwiniania za sprawy, na które nie ma się wpływu. Jeżeli nie masz na coś lub na kogoś wpływu, nie wkurzaj się. Zostaw to. Świata nie zbawisz. Za wszystkich nie odpowiadasz. Skup się na sobie.

Jak wdrożyć te zmiany w myśleniu w życie?

Ćwiczenie, powtarzanie, zaczynanie od nowa. Jeżeli przez lata działałaś zgodnie z mało wspierającymi nawykami myślenia, nie oczekuj, że jakaś rada niczym cudowna pigułka odmieni twoje życie. Poprawę samopoczucia po wprowadzeniu zasad zobaczysz od razu, jednak nad trwałą zmianą trzeba popracować.

Zdrowe nawyki myślenia, tworzą się poprzez praktykę i powtarzanie.

Możesz zacząć według poniższych punktów:
* zauważ sytuację, w której myślisz w sposób mało wspierający;
* pomyśl o tej samej sprawie w sposób zgodny z zasadami zdrowego myślenia;
* spróbuj przygotować się na nadchodzące wydarzenia.

Dla przykładu: wiesz, że czeka cię ważna rozmowa. Przygotuj scenariusz myślenia na wypadek, gdyby rozmowa poszła nie po twojej myśli.

Podoba ci się grafika? Podziel się nią ze znajomymi. Wracaj i zaglądaj do niej często. Kierując się tymi zasadami, poczujesz ich moc. Powodzenia!

autor: Katarzyna Łysiak,
Po więcej inspiracji zapraszam na mojego bloga: katarzynalysiak.pl/blog/

0
3202
0

Subscribe to our newsletter

autoresponder system powered by FreshMail
 

autoresponder system powered by FreshMail