Ciężko dziś wyobrazić sobie funkcjonowanie w świecie bez znajomości języków obcych. Globalizacja to już nasza codzienność. Angielski przydaje nam się w pracy, w podróży, w codziennej komunikacji… Nic dziwnego, że każdy z nas chce, aby jego dziecko potrafiło sobie poradzić z komunikacją w obcym języku, tak jak w ojczystym.
Dlatego też chcemy wam dziś trochę więcej opowiedzieć o metodzie nauki języka, która wykorzystuje naturalne predyspozycje naszych dzieci – Teddy Eddie. Zajęcia te pełne są komunikacji w języku angielskim, gier, zabaw, piosenek, a to wszystko w towarzystwie psotnego misia Teddy Eddie i zaangażowanego lektora. Zachęcamy do pogłębienia tematu.
Razem z Olą Komadą, prezeską Edu Bears chcemy Wam przybliżyć szczegóły skuteczności metody Teddy Eddie, przeznaczonej dla dzieci w wieku 2-7 lat. Oto jej główne założenia.
Zacznij naukę jak najwcześniej
Jeśli chodzi o skuteczną naukę języka, warto zwrócić przede wszystkim uwagę na wiek dziecka. Im wcześniej rozpoczniemy naukę, tym lepiej. Małe dzieci zdecydowanie łatwiej przyswajają wiedzę. Teddy Eddie to licencjonowana metoda nauczania języka angielskiego dla dzieci w wieku 2-7 lat, podzielona na poziomy. – Najlepiej naukę zacząć jest w przedszkolu. – mówi Ola Komada. – Wtedy nie powstają w nas jeszcze opory takie jak strach przed błędami, obawa, że się pomylimy czy powiemy coś nie tak. Dzieci nawet jak nie znają wszystkich zwrotów, to będą się próbować komunikować. To jest dla nich naturalne.
Dlaczego nauka od przedszkola jest tak ważna?
W tym wieku wszystko przychodzi łatwiej, naturalniej. Angielski traktowany jest na zajęciach jako środek do komunikowania się. Dzięki wielokrotnemu powtarzaniu i utrwalaniu materiału, dzieci kształtują nawyki językowe w sposób naturalny – tak, jak uczą się też polskiego. Forma zabawy stosowana w metodzie Teddy Eddie, w którą dzieci chętnie się angażują, również przekłada się na efekty nauczania.
Trzeba pamiętać, że rozróżniamy 4 podstawowe sprawności językowe: 1. Rozumienie ze słuchu, 2. Mówienie, 3. Pisanie, 4. Czytanie – mówi Ola Komada. – W wieku przedszkolnym, wykorzystujemy maksymalnie dwie pierwsze sprawności. Rozumienie ze słuchu automatycznie przekłada się na mówienie. Dzieci naśladując lektora, zaczynają mówić. Dobrze jest więc zacząć naukę języka, zanim dzieci zaczną się uczyć czytania i pisania, bo to już zupełnie inne procesy. – dodaje nasza ekspertka.
Pozytywne skojarzenie z językiem
Jak wiadomo, w wieku przedszkolnym dziecko uczy się przede wszystkim przez zabawę i fakt ten jest także wykorzystywany w metodzie Teddy Eddie. Nikt z nas nie lubi być do niczego przymuszany. Jeśli tak się dzieje, robi to niechętnie i tym samym nie mamy też efektów. Spotkanie dziecka z językiem musi odbywać się w sposób jak najbardziej naturalny, zgodny z jego pojmowaniem świata. Tak samo dziecko nabywa każdą inną umiejętność. – W przypadku małych dzieci można zastosować metodę „pełnego zanurzenia”. Lektor mówi w języku obcym i od dzieci też tego wymaga. Jednak, żeby taka lekcja odniosła pozytywny skutek, musi się na niej dużo dziać – dużo piosenek, ruchu, pokazywania – tego, co dzieci lubią. – dodaje nasza ekspertka Ola Komada.
Ważnym elementem metody Teddy Eddie jest zabawa, ale nie tylko ta podczas zajęć, także w domu i w czasie naturalnej zabawy. Dziecko uczestniczące w kursie, otrzymuje dostęp do aplikacji edukacyjnej Plac Zabaw. Dzięki której może samodzielnie grać w gry językowe, powtarzając i utrwalając tym samym poznany na zajęciach materiał. Aplikacja daje też możliwość odtwarzania nagrań z lekcji.
Czy języka można nauczyć się szybko?
– Nauka to proces wymagający dużego zaangażowania. Każdy z nas ma inne predyspozycje – dorośli też. Ważniejsze od tempa nauki, jest trzymanie się schematów. Najbardziej istotne jest, by zacząć od rozumienia ze słuchu i mówienia. To jest naturalny etap rozwojowy. Nie da się tego przyspieszyć. Warto na pewno też sobie uświadomić, że jeśli dziecko zdobędzie właściwe podstawy w przedszkolu, „osłucha się” z językiem, to kolejne etapy (czytanie, pisanie, gramatyka) będą po sobie naturalnie postępować. Dziecko będzie korzystało z intuicji, która wykształciła się we wcześniejszych latach – podczas nauki przez zabawę. – mówi Ola Komada. – Ważniejsze od tempa nauki, jest zaplanowanie jej etapów tzw. ścieżka edukacyjna. Powołując się na metodę Teddy Eddie wiem, że dzieci zaczynające kurs w wieku 3-4 lat i kontynuujące naukę w oparciu o kolejne metody Savvy Ed oraz Edward’s League, pod koniec szkoły podstawowej będą na poziomie matury rozszerzonej, czyli poziom B1-B2 według CEFR. – gwarantuje nasza ekspertka.
O metodzie Teddy Eddie
Teddy Eddie to licencjonowana metoda nauczania języka angielskiego dla dzieci w wieku 2-7 lat. Powstała, kiedy trzy mamy – i jednocześnie metodyczki – bezskutecznie szukały takiej propozycji nauczania przedszkolaków, która spełniałaby ich wszystkie wymagania. Dlatego Teddy Eddie łączy w sobie:
- przemyślany, merytoryczny plan zajęć;
- materiał i sposób prowadzenia lekcji, który wzbudza ciekawość i zaangażowanie kilkuletnich dzieci;
- wytyczne zachowywania standardu nauczania, dzięki czemu lektor z łatwością i swobodą prowadzi zajęcia.
Zobacz opinie innych rodziców o metodzie Teddy Eddie.
Tekst powstał we współpracy z Edu Bears sp. z o.o. sp. k. właścicielem marki Teddy Eddie.