Reklamaads-single

Ból pleców w ciąży

Na ból pleców w ciąży cierpi zazwyczaj ponad połowa przyszłych mam. Z czego się bierze ból pleców w ciąży i jak mu zaradzić?

Reklamaads-single
Reklamaads-single

Ciężarna narzekająca na ból pleców nie jest zjawiskiem wyjątkowym. Większość przyszłych mam odczuwa dyskomfort i bolesność w plecach już w drugim trymestrze ciąży. Ból pleców w ciąży osiąga apogeum zwykle w trzecim trymestrze.

Ból pleców w ciąży – skąd się bierze?

Oczywiście, bardzo ogólną przyczyną bólu pleców w ciąży jest rosnące w macicy dziecko. Z ciążą wiąże się mnóstwo zmian w organizmie – od tych hormonalnych po fizyczne. Ciału trudno czasem odnaleźć się w tej rzeczywistości, więc reaguje bólem.

Przypatrzmy się jednak poszczególnym czynnikom ciążowym, które bezpośrednio wpływają na ból pleców. Do takich z pewnością zaliczamy hormony ciążowe takie jak progesteron czy relaksynę. To one są odpowiedzialne za rozluźnienie wiązadeł, stawów i mięśni, co wpływa na trudności organizmu w utrzymaniu dodatkowego ciężaru, jaki stanowi dziecko. Do osłabienia mięśni brzucha dochodzi na skutek zwiększania się jego objętości. Mięśnie się wówczas rozciągają i są mniej wytrzymałe, więc wysiłek dźwigania „słodkiego ciężaru” przechodzi naturalnie na plecy.

Z pewnością plecom nie pomaga brak aktywności w ciąży, ale też – co trzeba powiedzieć – nadaktywność przyszłej mamy. W tych dwóch przypadkach konsekwencją może być problem z bolesnością kręgosłupa. Trudno też nie wspomnieć o środku ciężkości i tym, że w ciąży znajduje się on w innym miejscu niż zwykle. Przez rosnące w macicy dziecko, postawa ciężarnej ulega zmianie. Do nowej pozycji kręgosłup nie przyzwyczaja się zbyt szybko, stąd może pojawić się ból w jego okolicy.

Powyższe przyczyny zwykle dotyczą przewlekłej bolesności. Trochę inaczej wygląda to, gdy w ciąży odczuwamy ostry ból w plecach. Może być wynikiem urazu albo nagłego ucisku na dysk lub staw krzyżowo-biodrowy. Pamiętaj, że ostry ból w plecach (szczególnie ten długotrwały) nie jest jednak czymś normalnym i zanim go zbagatelizujesz, należy najpierw wykluczyć poważniejsze schorzenia.

Czy problemy z kręgosłupem przed ciążą mogą mieć wpływ na samopoczucie w ciąży? Oczywiście że tak. Jeśli przed ciążą narzekałaś na bolesność pleców, jest niemal pewne, że w ciaży będzie tylko gorzej. Dlatego warto znać sposoby, dzięki którym ból pleców nie zdominuje oczekiwania na maluszka.

Ból pleców w ciąży – jak sobie radzić?

Branie lekarstw przeciwbólowych w ciąży musi być skonsultowane z lekarzem. Nigdy nie przyjmuj żadnych leków w czasie ciąży, bez pewności, że ci nie zaszkodzą. Najbezpieczniej zniwelować ból metodami niefarmakologicznymi.

Jedną z nich jest robienie okładów na plecy w postaci rozgrzewających lub zimnych kompresów. Innym sposobem na walkę z bólem pleców jest noszenie pasa ciążowego. Ulgę w bólu może przynieść tzw. kineziotaping, czyli plastrowanie, które polega na naklejaniu plastrów na bolące miejsca np. w okolicy lędźwiowej. Trzeba jednak wiedzieć, że plastrowanie powinien wykonać profesjonalista, który zna sposoby oklejania i wie, który z nich zastosować w danym bólu.

Bardzo wskazana w dolegliwościach bólowych pleców w ciąży jest aktywność przyszłej mamy. Nie namawiamy do nadaktywności, ale odrobina ruchu jest w ciąży bardzo wskazana. Dzięki prostym ćwiczeniom, wykonywanym regularnie (w internecie bez przeszkód znajdziecie ćwiczenia zalecane ciężarnym), wzmocnią się istotne mięśnie – brzucha, pleców i miednicy. Ćwiczenia pomogą również poprawić postawę ciała.

Niektóre mamy wybierają alternatywne metody leczenia bólu. Zaliczamy do nich jogę, masaż czy akupunkturę. Jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj walki z bólem pleców, rób to pod okiem profesjonalisty.

Dopiero w ostateczności sięgaj po farmaceutyki. Istnieją łagodne środki przeciwbólowe np. na bazie paracetamolu, ale mimo wszystko – najpierw skonsultuj to z lekarzem prowadzącym ciążę, czy nie ma przeciwwskazań do ich brania.

Ból pleców w ciąży – jak go uniknąć?

Jeśli jeszcze nie doświadczyłaś tego dyskomfortu, ale obawiasz się go na dalszym etapie ciąży, przeciwdziałaj bólowi kręgosłupa już teraz. Ważne jest, byś dbała o prawidłową postawę ciała. Unikaj chodzenia w butach na obcasie, nie dźwigaj, nie wykonuj czynności, które obciążają plecy. Staraj się również nie dopuszczać do powstawania napięć w obrębie pleców. Po każdej aktywności rób odpoczynek, nie szarżuj z pracą fizyczną. Bardzo istotna jest także pozycja snu. Zainwestuj w wygodny materac i poduszkę. Jeśli trudno ci znaleźć wygodną pozycję do spania, kup poduszkę ciążową.

Ból pleców w ciąży – kiedy niebezpieczny?

Jak już wspomnieliśmy, nie bagatelizuj szczególnie ostrych i nagłych bóli oraz tych silnych trwających bardzo długo. To może być oznaka poważniejszego schorzenia. Szczególnie niebezpieczne są bóle, którym towarzyszy gorączka, ból w okolicach nerek, drętwienie kończyn. To zawsze musi być powód zgłoszenia się do lekarza.

Zobacz jeszcze

autor: Ania
foto: pexels.com