-Reklama-

Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka

Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg przetwarza płynące do niego informacje pochodzące z ciała i środowiska, po czym w odpowiedni sposób na nie reaguje. Zmysły podstawowe dla tego procesu - dotyk, równowaga oraz czucie ciała mają znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Ich odpowiednie zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności.

-Reklama-

Zaburzenia integracji sensorycznej (zaburzenia SI) mogą się pojawić się także wyniku uszkodzenia narządów, które odbierają wrażenia zmysłowe. Dotyczy to uszu, oczu, nosa, a nawet języka. Jeżeli podejrzewamy zaburzenia w sferze integracji sensorycznej najważniejsze jest postawienie diagnozy. Dzięki niej można będzie opracować skuteczną terapie, która spowolni bądź zatrzyma proces zaburzeń.

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej nie są jednoznaczne, jednak można zauważyć pewne zachowania dziecka , które powinny dać nam do myślenia o tym, czy nie warto skonsultować się ze specjalistą.

Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie objawy?

Drogi rodzicu przedstawiamy Ci pytania, które brane są pod uwagę podczas diagnozy integracji sensorycznej. Jeżeli większość z nich dotyczy Twojego dziecka, warto abyś skontaktował się ze specjalistą. Pamiętajmy o tym, że tylko osoba znająca się na problemie może postawić rzetelną diagnozę a pytania które Tobie podsuwamy są jedynie wskazówką 🙂

RÓWNOWAGA I RUCH

(podwrażliwość)

  • ma bardzo słabą równowagę,
  • miało lub ma duże problemy z nauką jazdy na rowerze,
  • podpiera głowę podczas pisania,
  • bardzo lubi kręcić się na krześle, huśtawkach obrotowych,
  • preferuje szybki ruch.

( nadwrażliwość)

  • dziecko sprawia wrażenie przerażonego w przestrzeni, nie huśta się,
  • unika szybkiego ruchu,
  • ma chorobę lokomocyjną,
  • lubi ruch, który sam zainicjuje,
  • nie lubi nowych zadań ruchowych,
  • nie lubi się wspinać, boi się wysokości.

Zachowania autostymulujące:

Dziecko :

  • buja się,
  • kiwa się,
  • macha palcami blisko twarzy,
  • przebiera nogami.

KOORDYNACJA

  • dziecko ma problemy z cięciem, rysowaniem, zapinaniem,
  • jest niezgrabne ruchowo, często się przewraca,
  • myli kierunki – prawa /lewa,
  • dziecko długo posługiwało się naprzemiennie prawą i lewą ręką lub wciąż nie ma preferencji ręki,
  • je niechlujnie,
  • ma problemy z wiązaniem sznurowadeł,
  • ma trudności w łapaniu/kopaniu piłki.

PROPRIOCEPCJA zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała

  • dziecko ma niezgrabne ruchy,
  • wpada na przedmioty,
  • porusza się ociężale,
  • musi patrzeć co robi,
  • ma trudności z ubieraniem się.

NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE

  • postawiona została diagnoza zaburzeń mięśni np. sztywność, wiotkość,
  • zdaje się być słabsze bądź silniejsze od rówieśników,
  • chwyta przedmioty zbyt słabo lub zbyt mocno,
  • szybko się męczy.

WZROK

  • postawiona została diagnoza ubytku wzroku,
  • dziecko zdaje się być wrażliwe na światło,
  • jest bardzo podekscytowane w miejscach kolorowo oświetlonych lub podczas oglądania TV,
  • pojawiają się trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie,
  • dziecko ma trudności z rozróżnianiem kolorów i kształtów.

SMAK

  • wydaje się, że wszystkie potrawy mają dla niego jednakowy smak,
  • dziecko nie lubi pokarmów o określonej konsystencji,
  • domaga się określonych pokarmów,
  • silna wybiórczość pokarmowa.

DOTYK

  • noszenie wełnianych koszul, bluz jest dla dziecka udręką,
  • suwaki, metki , nitki drażnią Twoje dziecko,
  • niepokoi się podczas mycia twarzy, zębów, obcinania paznokci,
  • dziecko denerwuje się podczas mycia i rozczesywania włosów,
  • denerwuje się gdy ma brudne ręce/ nogi,
  • pociera miejsce, gdzie ktoś je dotknął,
  • unika zabawy w piasku,
  • dziecko niepokoi się, jeśli nie widzi kto go dotyka,
  • unika malowania palcami,
  • przesadnie reaguje na niewielki ból,
  • domaga się silnego dotyku, sam uderza się np. o ścianę,
  • bardzo często wkłada ręce i przedmioty do buzi.

ZACHOWANIA AUTOAGRESYWNE

  • dziecko pociera ciałem o przedmioty, podłogę, ludzi,
  • drapie się , szczypie, gryzie,
  • ciągnie się za włosy.

SŁUCH

  • dziecko ma diagnozę ubytku słuchu,
  • ma trudności w skupieniu uwagi, jeżeli w otoczeniu słychać dźwięki,
  • nie lubi głośnych dźwięków,
  • lubi wydawać głośne dźwięki,
  • dziecko ma trudności z określeniem kierunku dźwięku,
  • ma trudności ze zrozumieniem poleceń słownych,
  • wymaga wielokrotnych powtórzeń,
  • myli wyrazy o podobnym brzmieniu.

WĘCH

  • poznaje otoczenie za pomocą węchu,
  • reaguje negatywnie na wiele zapachów,
  • dziecko ignoruje zapachy nieprzyjemne,
  • ma problemy z rozróżnieniem zapachów.

KONCENTRACJA UWAGI

  • nadmierna ruchliwość,
  • impulsywność,
  • dziecko łatwo się rozprasza,
  • problemy z organizacją sobie zabawy,
  • bywa agresywne,
  • ma nieprzewidziane wybuchy emocji i problemy z uspokajaniem się,
  • ma trudności z zasypianiem i snem,
  • opóźnione reakcje na bodźce.

JAK WSPIERAĆ INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ OD NAJMŁODSZYCH LAT?

  • Od najwcześniejszych chwil dajmy dzieciom możliwość poznawania świata, jego różnorodności, niech dotyka rozmaitych faktur i przedmiotów.
  • Niemowlaki nośmy na rękach , huśtajmy i bądźmy blisko nich.
  • Masujmy, głaszczmy, dotykajmy maluszka.
  • Puszczajmy dziecku muzykę.
  • Zadbajmy o to, aby dziecko nie było przestymulowane, czasami lepiej wręczyć dziecku butelkę z grochem niż zabawkę, która jednocześnie piszczy, kręci się i świeci.
  • Pozwólmy dzieciom przebywać na podłodze, trawie, piasku, niech pełzają i raczkują na różnych powierzchniach.
  • Dajmy dzieciom się ubrudzić oraz chodzić boso.
  • Wykorzystujmy ubieranie czy mycie do nauki części i stron ciała,
  • Spróbujmy nie ograniczać dziecka podczas aktywności ruchowej, niech spróbuje pokonać drabinki czy zjechać ze zjeżdżalni.
  • Namawiajmy do chodzenia po linii prostej, po krawężnikach.
  • Dostarczmy dziecku wrażeń zapachowych, niech wącha, odgaduje oraz smakowych, próbujcie różnorodnych potraw.
  • Słuchajcie dźwięków.

Zaburzenia integracji sensorycznej – zabawy wspierające

  1. Naleśnik. Zawińmy dziecko w koc (głowa na wierzchu). Dziecko musi samo wydostać się z koca, odwijając.
  2. Rzut do celu. Urządźcie zawody w rzucaniu do kosza, możecie wykorzystać do tego celu np. pogięte wcześniej w kulkę gazety ( dzięki temu dziecko będzie mogło ćwiczyć dodatkowo sprawność rąk).
  3. Malowanie palcami, skrawkami materiału o różnej fakturze.
  4. Zawody w przeciąganiu liny.
  5. Ścieżki sensoryczne. Poszukajcie różnych faktur, skrawków materiału, swetrów wełnianych, polarów, starego futrzanego kołnierza, ścierek do mopa, możecie do misek wsypać różne produkty np. groch, ryż, kamienie, piasek. Dziecko na boso przechodzi przez ścieżkę.
  6. Pudło skarbów. Umieszczamy w nim różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami losuje przedmiot i ma za zadanie rozpoznać, co wylosowało.
  7. Zgadnij gdzie. Dziecko z zasłoniętymi oczami ma zgadnąć, w którym miejscu dotknął go dorosły. Można dotykać palcem, ołówkiem, piórkiem, pędzlem.
  8. Obowiązki domowe. Wasze dziecko może pomóc wieszać pranie, odkurzać, wyjmować naczynia ze zmywarki.
  9. Wspólne gotowanie może dostarczyć waszemu dziecku wielu wrażeń zmysłowych. Stymulujecie dzięki temu wiele zmysłów- dotyk, węch, smak, wzrok.
  10. Eksperymentujcie z różnymi masami plastycznymi, możecie kupić gotowe masy lub zrobić je samemu. Zobacz jak.

Zobacz jeszcze:

Autor: Karolina Kaca-Miklaszewska
foto: pixabay.com

-Reklama-

Musisz przeczytać

Najlepsze gry na majówkę! Zobacz nasze typy!

Majówka to czas, w którym wielu z nas cieszy się wolnymi dniami i spędza czas z rodziną i przyjaciółmi. Jednym z ciekawych sposobów na spędzenie wolnego czasu w gronie najbliższych są gry planszowe. Dlaczego nie skorzystać z tej okazji i zorganizować rodzinne bądź przyjacielskie granie planszówek?

10 faktów o colostrum, które musisz znać

Colostrum. Niektórym nic nie mówi ta nazwa, inni gdzieś o niej słyszeli, ale nie do końca wiedzą czym jest, a jeszcze inni choć mają wiedzę na jej temat, to nie jest ona wystarczająca. Czas zatem przybliżyć wszystkim działanie colostrum, tym bardziej, że w czasie przesilenia wiosennego ta wiedza może być bardzo przydatna.

Beta hCG prawdę o ciąży ci powie

Badanie potocznie zwane „betą” (beta hcg) zna każda przyszła mama. Jest ono uznawane za najbardziej miarodajne i wiarygodne badanie wykrywające ciążę. W jaki sposób wykonuje się badanie pod kątem beta hCG i kiedy najlepiej je zrobić?

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
413ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również

Odbierz darmową bransoletkę! Liczy się kolejność zgłoszeń!

Kolejna niezwykła okazja dla wszystkich mam! Bebiko właśnie rozdaje piękne bransoletki ze złotymi serduszkami. Zgłoś się po swoją!

Dwujęzyczność dzieci: korzyści i wyzwania

Dwujęzyczność to zdolność posługiwania się dwoma językami w życiu codziennym. W dzisiejszym świecie jest to coraz częstsze i pożądane zjawisko, ponieważ wiąże...

Ile wody powinno się wypijać względem wieku i wagi?

Woda jest niezbędnym składnikiem dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu równowagi elektrolitowej, termoregulacji ciała, transportu składników odżywczych i...

Ile powinna trwać laktacja?

Ile powinna trwać laktacja, to pytanie stawia sobie mama, która karmi piersią. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale warto podawać naturalne mleko jak najdłużej, a przynajmniej przez 6 miesięcy.

Karmienia piersią można się nauczyć

Ogólnopolski Tydzień Promocji Karmienia Piersią przypada w symbolicznym czasie: rozpoczyna się w Dzień Matki, 26 maja, i trwa do 1 czerwca, czyli do Dnia Dziecka. To wyjątkowy okres promujący złoty standard żywienia niemowląt, jakim jest wyłączne karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia.