-Reklama-
-Reklama-

Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka

Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg przetwarza płynące do niego informacje pochodzące z ciała i środowiska, po czym w odpowiedni sposób na nie reaguje. Zmysły podstawowe dla tego procesu - dotyk, równowaga oraz czucie ciała mają znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Ich odpowiednie zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności.

-Reklama-

Zaburzenia integracji sensorycznej (zaburzenia SI) mogą się pojawić się także wyniku uszkodzenia narządów, które odbierają wrażenia zmysłowe. Dotyczy to uszu, oczu, nosa, a nawet języka. Jeżeli podejrzewamy zaburzenia w sferze integracji sensorycznej najważniejsze jest postawienie diagnozy. Dzięki niej można będzie opracować skuteczną terapie, która spowolni bądź zatrzyma proces zaburzeń.

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej nie są jednoznaczne, jednak można zauważyć pewne zachowania dziecka , które powinny dać nam do myślenia o tym, czy nie warto skonsultować się ze specjalistą.

Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie objawy?

Drogi rodzicu przedstawiamy Ci pytania, które brane są pod uwagę podczas diagnozy integracji sensorycznej. Jeżeli większość z nich dotyczy Twojego dziecka, warto abyś skontaktował się ze specjalistą. Pamiętajmy o tym, że tylko osoba znająca się na problemie może postawić rzetelną diagnozę a pytania które Tobie podsuwamy są jedynie wskazówką 🙂

RÓWNOWAGA I RUCH

(podwrażliwość)

  • ma bardzo słabą równowagę,
  • miało lub ma duże problemy z nauką jazdy na rowerze,
  • podpiera głowę podczas pisania,
  • bardzo lubi kręcić się na krześle, huśtawkach obrotowych,
  • preferuje szybki ruch.

( nadwrażliwość)

  • dziecko sprawia wrażenie przerażonego w przestrzeni, nie huśta się,
  • unika szybkiego ruchu,
  • ma chorobę lokomocyjną,
  • lubi ruch, który sam zainicjuje,
  • nie lubi nowych zadań ruchowych,
  • nie lubi się wspinać, boi się wysokości.

Zachowania autostymulujące:

Dziecko :

  • buja się,
  • kiwa się,
  • macha palcami blisko twarzy,
  • przebiera nogami.

KOORDYNACJA

  • dziecko ma problemy z cięciem, rysowaniem, zapinaniem,
  • jest niezgrabne ruchowo, często się przewraca,
  • myli kierunki – prawa /lewa,
  • dziecko długo posługiwało się naprzemiennie prawą i lewą ręką lub wciąż nie ma preferencji ręki,
  • je niechlujnie,
  • ma problemy z wiązaniem sznurowadeł,
  • ma trudności w łapaniu/kopaniu piłki.

PROPRIOCEPCJA zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała

  • dziecko ma niezgrabne ruchy,
  • wpada na przedmioty,
  • porusza się ociężale,
  • musi patrzeć co robi,
  • ma trudności z ubieraniem się.

NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE

  • postawiona została diagnoza zaburzeń mięśni np. sztywność, wiotkość,
  • zdaje się być słabsze bądź silniejsze od rówieśników,
  • chwyta przedmioty zbyt słabo lub zbyt mocno,
  • szybko się męczy.

WZROK

  • postawiona została diagnoza ubytku wzroku,
  • dziecko zdaje się być wrażliwe na światło,
  • jest bardzo podekscytowane w miejscach kolorowo oświetlonych lub podczas oglądania TV,
  • pojawiają się trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie,
  • dziecko ma trudności z rozróżnianiem kolorów i kształtów.

SMAK

  • wydaje się, że wszystkie potrawy mają dla niego jednakowy smak,
  • dziecko nie lubi pokarmów o określonej konsystencji,
  • domaga się określonych pokarmów,
  • silna wybiórczość pokarmowa.

DOTYK

  • noszenie wełnianych koszul, bluz jest dla dziecka udręką,
  • suwaki, metki , nitki drażnią Twoje dziecko,
  • niepokoi się podczas mycia twarzy, zębów, obcinania paznokci,
  • dziecko denerwuje się podczas mycia i rozczesywania włosów,
  • denerwuje się gdy ma brudne ręce/ nogi,
  • pociera miejsce, gdzie ktoś je dotknął,
  • unika zabawy w piasku,
  • dziecko niepokoi się, jeśli nie widzi kto go dotyka,
  • unika malowania palcami,
  • przesadnie reaguje na niewielki ból,
  • domaga się silnego dotyku, sam uderza się np. o ścianę,
  • bardzo często wkłada ręce i przedmioty do buzi.

ZACHOWANIA AUTOAGRESYWNE

  • dziecko pociera ciałem o przedmioty, podłogę, ludzi,
  • drapie się , szczypie, gryzie,
  • ciągnie się za włosy.

SŁUCH

  • dziecko ma diagnozę ubytku słuchu,
  • ma trudności w skupieniu uwagi, jeżeli w otoczeniu słychać dźwięki,
  • nie lubi głośnych dźwięków,
  • lubi wydawać głośne dźwięki,
  • dziecko ma trudności z określeniem kierunku dźwięku,
  • ma trudności ze zrozumieniem poleceń słownych,
  • wymaga wielokrotnych powtórzeń,
  • myli wyrazy o podobnym brzmieniu.

WĘCH

  • poznaje otoczenie za pomocą węchu,
  • reaguje negatywnie na wiele zapachów,
  • dziecko ignoruje zapachy nieprzyjemne,
  • ma problemy z rozróżnieniem zapachów.

KONCENTRACJA UWAGI

  • nadmierna ruchliwość,
  • impulsywność,
  • dziecko łatwo się rozprasza,
  • problemy z organizacją sobie zabawy,
  • bywa agresywne,
  • ma nieprzewidziane wybuchy emocji i problemy z uspokajaniem się,
  • ma trudności z zasypianiem i snem,
  • opóźnione reakcje na bodźce.

JAK WSPIERAĆ INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ OD NAJMŁODSZYCH LAT?

  • Od najwcześniejszych chwil dajmy dzieciom możliwość poznawania świata, jego różnorodności, niech dotyka rozmaitych faktur i przedmiotów.
  • Niemowlaki nośmy na rękach , huśtajmy i bądźmy blisko nich.
  • Masujmy, głaszczmy, dotykajmy maluszka.
  • Puszczajmy dziecku muzykę.
  • Zadbajmy o to, aby dziecko nie było przestymulowane, czasami lepiej wręczyć dziecku butelkę z grochem niż zabawkę, która jednocześnie piszczy, kręci się i świeci.
  • Pozwólmy dzieciom przebywać na podłodze, trawie, piasku, niech pełzają i raczkują na różnych powierzchniach.
  • Dajmy dzieciom się ubrudzić oraz chodzić boso.
  • Wykorzystujmy ubieranie czy mycie do nauki części i stron ciała,
  • Spróbujmy nie ograniczać dziecka podczas aktywności ruchowej, niech spróbuje pokonać drabinki czy zjechać ze zjeżdżalni.
  • Namawiajmy do chodzenia po linii prostej, po krawężnikach.
  • Dostarczmy dziecku wrażeń zapachowych, niech wącha, odgaduje oraz smakowych, próbujcie różnorodnych potraw.
  • Słuchajcie dźwięków.

Zaburzenia integracji sensorycznej – zabawy wspierające

  1. Naleśnik. Zawińmy dziecko w koc (głowa na wierzchu). Dziecko musi samo wydostać się z koca, odwijając.
  2. Rzut do celu. Urządźcie zawody w rzucaniu do kosza, możecie wykorzystać do tego celu np. pogięte wcześniej w kulkę gazety ( dzięki temu dziecko będzie mogło ćwiczyć dodatkowo sprawność rąk).
  3. Malowanie palcami, skrawkami materiału o różnej fakturze.
  4. Zawody w przeciąganiu liny.
  5. Ścieżki sensoryczne. Poszukajcie różnych faktur, skrawków materiału, swetrów wełnianych, polarów, starego futrzanego kołnierza, ścierek do mopa, możecie do misek wsypać różne produkty np. groch, ryż, kamienie, piasek. Dziecko na boso przechodzi przez ścieżkę.
  6. Pudło skarbów. Umieszczamy w nim różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami losuje przedmiot i ma za zadanie rozpoznać, co wylosowało.
  7. Zgadnij gdzie. Dziecko z zasłoniętymi oczami ma zgadnąć, w którym miejscu dotknął go dorosły. Można dotykać palcem, ołówkiem, piórkiem, pędzlem.
  8. Obowiązki domowe. Wasze dziecko może pomóc wieszać pranie, odkurzać, wyjmować naczynia ze zmywarki.
  9. Wspólne gotowanie może dostarczyć waszemu dziecku wielu wrażeń zmysłowych. Stymulujecie dzięki temu wiele zmysłów- dotyk, węch, smak, wzrok.
  10. Eksperymentujcie z różnymi masami plastycznymi, możecie kupić gotowe masy lub zrobić je samemu. Zobacz jak.

Zobacz jeszcze:

Autor: Karolina Kaca-Miklaszewska
foto: pixabay.com
-Reklama-

Musisz przeczytać

BEZPŁATNY poradnik o rozszerzaniu diety plus KASZKA! ODBIERZ SWÓJ ZESTAW

Rozszerzanie diety dziecka to wcale nie jest proste zadanie! Z pomocą przychodzi BoboVita. Już dziś zamów swój DARMOWY...

Najlepsze polskie hotele z animacjami dla dzieci

W kraju kapryśnej i nieprzewidywalnej pogody urlop z dzieckiem może być wyzwaniem. Na szczęście są miejsca, w których nie ma nudy, nawet jeśli aura nie dopisuje. Zobacz najlepsze polskie hotele z animacjami. Tam twoje dzieci będą czuły się jak w raju.

Jak nauczyć dziecko zdrowo jeść?

Zdrowe odżywianie jest w dzisiejszych czasach ogromnym wyzwaniem, a żywienie najmłodszych to temat jeszcze trudniejszy i rodzący bardzo dużo pytań i wątpliwości....

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
412ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również

Wybieramy ekspres do kawy – który będzie najlepszy?

Nic tak nie potrafi rozbudzić zmysłów jak zapach aromatycznej kawy. A wiadomo, że najlepsza kawa to ta przygotowana w ekspresie. Tylko jak go wybrać?

Docenić położną – ostatni miesiąc głosowania na położne na medal

Grudzień jest ostatnim miesiącem, w którym można oddawać głosy na położne startujące w konkursie Położna na medal. Tytuł po raz dziewiąty przyznają pacjentki i ich rodziny. Plebiscyt, będący częścią ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej, wyróżni i nagrodzi położne niosące na swoich barkach ogromną odpowiedzialność. Specjalistki z wysokimi kompetencjami medycznymi i wiedzą, dla których każda kobieta i pacjentka jest ważne. Najlepsze położne poznamy na początku 2023 roku. Pomysłodawcą i organizatorem projektu jest Akademia Malucha Alantan i Zakłady Farmaceutyczne “UNIA” S.P.

Święta z maluszkiem przy wigilijnym stole

Boże Narodzenie to wyjątkowy, rodzinny czas, który spędzany jest przede wszystkim przy wspólnym stole. Jak w tym czasie zadbać o menu najmłodszych członków rodziny? Żywienie maluchów podczas Świąt Bożego Narodzenia i Wigilii, szczególnie w okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka, wymaga uwagi oraz wiedzy na temat produktów, które mogą spożywać. Jak zdrowo i bezpiecznie cieszyć się świątecznymi przysmakami? Czego wystrzegać się w trakcie przyrządzania potraw?

Te nietypowe imiona możesz nadać dziecku w Polsce!

Wiemy dobrze, jak surowa w ocenie bywa Rada Języka Polskiego w kwestii nadawanych dzieciom imion. Ale jak się okazuje, lista imion dozwolonych stale się powiększa i dziś możemy nazwać swoją pociechę nawet bardzo nietypowo. I będzie to zgodne z prawem.

Szukasz klimatycznego gadżetu dla gracza? Sprawdź, dlaczego lampa led 3D może przypaść mu do gustu!

Czasami pomysł na prezent dla bliskiej nam osoby, może stanowić niemały problem. Zwykle chcemy podarować komuś coś wyjątkowego, co przypadnie mu do gustu i będzie chętnie wykorzystywane. Co można kupić miłośnikowi gier, aby sprawić mu przyjemność? Zamiast tytułu, który już może gościć w jego bibliotece gier spraw mu gadżet kojarzący się z hobby, np. lampę LED 3D. Sprawdź, dlaczego to idealne rozwiązanie dla gracza!