Obecnie 40,4 proc. kobiet w Polsce jest zainteresowanych podjęciem dodatkowego zatrudnienia. Poszukują one sposobów na dorobienie do pensji, które pozwoli im np. inwestować w rozwój dziecka, gromadzić oszczędności czy rozwijać pasje i zainteresowania. Jak jednak znaleźć dodatkowe zatrudnienie w elastycznym wymiarze godzin? W złotej erze świata online to właśnie social media są doskonałym miejscem, które umożliwia atrakcyjne podreperowanie domowego budżetu. Którą platformę wybrać? O to spytałyśmy Dawida Pasternaka – eksperta od marketingu online i mentora biznesowego.
Zanim przejdę do omówienia specyfiki poszczególnych platform, zaznaczę, iż najważniejsza w social mediach jest przemyślana strategia. Jeśli decydujesz się na działania online, przygotuj się. Zastanów się, co chcesz publikować – czy treści związane z lifestylem, czy może wolisz stworzyć konto wyspecjalizowane w konkretnej tematyce. Następnie zaplanuj, kiedy będziesz przygotowywać treści. Wyznacz sobie konkretną liczbę publikacji w tygodniu i trzymaj się harmonogramu. Pamiętaj, że regularność i konsekwencja są kluczem do zarabiania w social mediach. Nie zniechęcaj się, jeśli na początku nie widzisz wyników – bądź cierpliwa. Warto także zainwestować w kursy tematyczne, które pomogą zwiększyć efektywność publikowanych treści. Taka inwestycja może szybko się zwrócić.
Ważnym elementem rozpoczęcia działań w social mediach jest także wybór odpowiedniej platformy. Proponuję, abyś zdecydowała się na jedną główną (taką, której obsługa jest Ci najlepiej znana) oraz dwie lub trzy inne, na których będziesz publikować te same materiały lub ich uproszczone/skrócone wersje.
Instagram – pasja, która przynosi dochody
Instagram stał się jednym z najczęściej wybieranych narzędzi do promowania swojej marki osobistej. Możesz na nim dzielić się zarówno urywkami codziennego życia, które mogą być inspiracją dla innych mam, jak i tworzyć treści o bardziej specjalistycznym charakterze, np. wykonywanie makram czy zdobienie paznokci.
Jak można zarabiać na Instagramie?
• Współprace z markami: Instagram to jedno z głównych miejsc, w którym marki poszukują influencerów do współpracy. Dobrą wiadomością jest to, iż obecnie wartościowe są współprace z nano- (od 100 obserwujących do 1000 obserwujących) i mikrotwórcami (od 1000 do 100 000). Z odpowiednią liczbą obserwujących zatem możesz zacząć zarabiać na promowaniu produktów, szczególnie z zakresu mody dziecięcej, kosmetyków, akcesoriów dla dzieci, czy zdrowego stylu życia.
• Sprzedaż własnych produktów: może również sprzedawać własne wyroby, obecnie popularne są ręcznie robione zabawki, odzież dziecięcą, biżuteria, e- booki i kursy. Ale jeśli specjalizujesz się w innym temacie lub posiadasz zupełnie odmienne hobby – to też świetna informacja! Po prostu pokaż je!
Pamiętaj, że aby skutecznie zarabiać na Instagramie, najważniejsza jest autentyczność i systematyczność. Dlatego bądź sobą, publikuj regularnie oraz pozostań wierna swoim wartościom. Na platformie liczy się również estetyka montażu, przemyślane kadry zdjęć, merytoryczne, ciekawe treści.
PS. Jeśli publikujesz wideo, na którym mówisz, koniecznie dodaj napisy – wiele osób ogląda social media bez dźwięku!
Facebook – grupy i sprzedaż lokalna
Choć Facebook traci na popularności wśród młodszych użytkowników, wciąż jest platformą, która może przynosić zyski, zwłaszcza w kontekście działań lokalnych (Facebook Marketplace) czy na grupach tematycznych.Zalecam połączenie konta na Instagramie z Facebookiem – dzięki temu w dwóch miejscach jednocześnie możesz budować swoją społeczność. Czy warto korzystać z promowanych postów w systemie Meta? Zdecydowanie tak!
TikTok – wolność wyrazu
TikTok jest platformą, z którą zdecydowanie warto się zaprzyjaźnić. To na niej Polacy
w miesiącu spędzają najwięcej czasu. Pozwala tworzyć kreatywny content, bazujący na aktualnych trendach, własnej pasji, poradnikach, recenzjach i wielu, wielu innych treściach. Tak naprawdę ogranicza nas tylko własna wyobraźnia. Właściciele platformy systematycznie wydłużają też czas filmów, które można publikować, a to może wskazywać na wzrost popularności materiałów edukacyjnych, merytorycznych, ukazujących oryginalne pasje. Jak mamy mogą zarabiać na tej platformie? Ponownie może to być współpraca z markami i zarabianie na sponsorowanych firmach lub też promowanie własnych produktów, w ciekawy, nieszablonowy sposób.
PS. Odbiorcy na social mediach, w tym na TikTok-u, coraz chętniej konsumują treści związane z mniej popularnymi niszami lub tematami bardzo wyspecjalizowanymi. Ozdabiasz kubki, zajmujesz się przerabianiem starych sprzętów na meble, a może kochasz domową roślinność? TikTok może być idealnym miejscem, aby o tym opowiedzieć!
YouTube – dłuższe treści wideo
YouTube to platforma, na której sukcesy przychodzą często dopiero po czasie, ale dla mam, które lubią tworzyć treści wideo, może być świetnym narzędziem do zarabiania.
Na YouTube możesz:
– zarabiać na reklamach (po spełnieniu wymagań – 1000 subskrybentów i 4000 godzin oglądania w ciągu ostatnich 12 miesięcy),
- współpracować z markami,
- promować swoje produkty lub usługi.
PS. Pamiętaj o YouTube Shorts – to przestrzeń, w której możesz powielać treści
prezentowane np. w Rolkach na Instagramie.
Pinterest – centrum inspiracji
Pinterest to wciąż niedoceniany biznesowo kanał społecznościowy, który w ostatnich latach świetnie się rozwija. W 2023 r. odnotowuje się, że w Polsce miał ponad 5,42 miliony użytkowników. Platforma stanowi doskonałe narzędzie do rozwoju niewielkich biznesów, szczególnie, że konkurencji nie ma aż tak dużo. Może to być świetna opcja szczególnie dla mam, które mają zmysł do organizowania, przestrzeni, specjalizują się w tworzeniu DIY, hobbystycznym aranżacji wnętrz, czy projektowaniu ogrodów i in.
Platforma daje atrakcyjne możliwości, szczególnie jeśli chodzi o budowanie pasywnego dochodu, poprzez promocję własnych produktów i usług. Wymaga jednak systematyczności, a także strategii w tworzeniu oraz publikowaniu estetycznych, kreatywnych tablic, w nawiązaniu do najważniejszych trendów.
Elastyczność, jaką oferują media społecznościowe, sprawia, że zarabianie może stać się przyjemnością i efektywnym sposobem na łączenie życia zawodowego, rodzinnego oraz pasji z dodatkowymi dochodami. Zastanawiasz się, czy warto spróbować? Odpowiedź jest prosta: tak!
autor: Dawid Pasternak
O Dawidzie Pasternaku:
Dawid Pasternak – marketer i trener biznesowy, który od ponad dekady wspiera przedsiębiorców w rozwijaniu biznesów online. W swoim dorobku ma ponad 100 000 godzin szkoleń przeprowadzonych dla 14 000 kursantów.
Twórca autorskich platform rozwojowych takich jak Akademia Sukcesu Beautylandia, Kampus Mistrzów, Akademia Produktów Cyfrowych oraz autor e-booka Instagram od podstaw. Strategia rozwoju konta od 0 do 10k followersów.
Na co dzień z pasją dzieli się wiedzą, jak prowadzić skuteczne działania marketingowe i generować zyski w sieci. Edukuje w zakresie social mediów i wykorzystywania narzędzi AI w działalności online.
Więcej informacji: www.dawidpasternak.com
Instagram: https://www.instagram.com/dawidpasternak_/