-Reklama-

„To moje!” Dlaczego dzieci nie lubią się dzielić?

Dzielenie się z innymi jest jedną z ważnych umiejętności, które trzeba zdobyć, aby funkcjonować w społeczeństwie. Jednak wiele dzieci nie lubi dzielić się swoimi zabawkami lub innymi rzeczami z innymi. Dlaczego tak się dzieje?

-Reklama-

Z jakich powodów dzieciom trudno się jest dzielić swoją własnością?

  1. Rozwój umysłowy

Umiłowanie dzielenia się z innymi jest cechą, która rozwija się wraz z wiekiem. Dzieci w wieku przedszkolnym są w fazie egocentryzmu, co oznacza, że ​​skupiają się głównie na swoich własnych potrzebach i nie są jeszcze w stanie zrozumieć, że inni ludzie również mają swoje potrzeby i pragnienia. Dopiero gdy dzieci zaczną zdawać sobie sprawę z tego, że ich zachowanie może wpływać na innych, zaczną dostrzegać potrzebę dzielenia się z innymi.

  1. Poczucie posiadania

Często dzieci nie chcą dzielić się swoimi rzeczami, ponieważ uważają, że są one tylko ich i boją się, że je stracą. Dzieci nie rozumieją jeszcze, że dzielenie się z innymi może prowadzić do zwiększenia ich przyjaźni i pozytywnych relacji z innymi.

  1. Niska tolerancja na frustrację

Dzieci, które mają niską tolerancję na frustrację, często nie chcą dzielić się swoimi rzeczami, ponieważ boją się, że nie będą mieli wystarczająco dużo zabawek, gdy będą ich potrzebowali. Często wynika to z poczucia braku kontroli nad sytuacją. Dziecko może czuć się lepiej, gdy ma władzę nad swoimi rzeczami i nie chce ryzykować, że ich nie odzyska.

  1. Brak przykładu

Dzieci uczą się poprzez naśladowanie zachowań dorosłych w swoim życiu. Jeśli rodzice nie dzielą się swoimi rzeczami z innymi lub nie zachęcają do dzielenia się, dzieci również nie będą chciały się dzielić. Ważne jest, aby rodzice pokazywali swoim dzieciom, że dzielenie się z innymi jest pozytywnym zachowaniem i może prowadzić do zwiększenia ich przyjaźni i pozytywnych relacji z innymi.

Jak pomóc dziecku w rozwijaniu umiejętności dzielenia się?

  • Pamiętaj, aby pochwalić dziecko, gdy dzieli się swoimi rzeczami z innymi. Dzięki temu dziecko poczuje się docenione i zachęcone do dalszych działań.
  • Zachęcaj dziecko do dzielenia się i wyjaśnij, dlaczego jest to ważne.
  • Pokaż dziecku, że dzielenie się z innymi jest pozytywnym zachowaniem. Podziel się czymś na jego oczach.
  • Pokaż dziecku, jak dzielić się i jakie są korzyści z dzielenia się z innymi. Na przykład, gdy pożyczasz swojemu dziecku swoją książkę, możesz powiedzieć: „Cieszę się, że pożyczyłem ci tę książkę, możemy porozmawiać o tym, co myślisz o niej po przeczytaniu”.
  • Przypomnij dziecku, że jego zabawki należą do niego, ale dzielenie się z innymi może być przyjemne i może przynieść wiele korzyści.
  • Zabierz dziecko do biblioteki lub jakiejś wypożyczalni, aby zobaczyć, jakie korzyści płyną z dzielenia się z innymi. To na pewno będzie ciekawe i nowe doświadczenie!
  • Wspieraj dziecko w rozwijaniu jego umiejętności społecznych poprzez zabawy, które wymagają współpracy i dzielenia się, na przykład zabawy zespołowe lub gry planszowe.
  • Pamiętaj, aby być cierpliwym i wyrozumiałym wobec dziecka, gdy stawia pierwsze kroki w kierunku dzielenia się z innymi. Wszystkie umiejętności wymagają czasu i praktyki, a dziecko potrzebuje czasu na rozwinięcie swojej umiejętności dzielenia się.

Kiedy dzieci uczą się dzielić z innymi?

Dzieci zaczynają uczyć się dzielenia się już we wczesnym dzieciństwie, około drugiego roku życia. W tym wieku dzieci zaczynają zdawać sobie sprawę, że istnieją inne osoby wokół nich i że mają one swoje potrzeby. Dzięki temu zaczynają odczuwać potrzebę dzielenia się z innymi, co jest ważnym krokiem w rozwoju ich umiejętności społecznych.

Jednakże, to, kiedy dziecko rzeczywiście zaczyna dzielić się z innymi, zależy od wielu czynników, takich jak indywidualny charakter dziecka, jego doświadczenia życiowe, a także wpływ otoczenia, w tym rodziców, opiekunów i rówieśników. Dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, kiedy dokładnie dziecko uczy się dzielić się z innymi.

Zwykle jednak, wraz z rozwojem dziecka, jego umiejętności społeczne również się rozwijają, co oznacza, że z czasem dziecko staje się coraz bardziej skłonne do dzielenia się z innymi i coraz bardziej zrozumiałe dla potrzeb innych osób. W wieku przedszkolnym, dzieci zaczynają zdawać sobie sprawę, że dzielenie się z innymi może przynosić korzyści, takie jak zwiększenie przyjaźni i pozytywnych relacji z rówieśnikami.

-Reklama-

Musisz przeczytać

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
414ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również