-Reklama- Suplementy diety - wybierz na Ceneo.pl

Kolorowe warzywa – zobacz, które są źródłem kwasu foliowego

Warzywa i owoce powinny być podstawą naszej codziennej diety. Dbanie o różnorodność posiłków to najprostszy sposób dostarczenia organizmowi składników odżywczych z wszystkich niezbędnych grup. A za co konkretnie odpowiadają poszczególne barwy owoców i warzyw? Oto ściągawka.

-Reklama-

Warzywa i owoce powinny być podstawą naszej codziennej diety. Dbanie o różnorodność posiłków to najprostszy sposób dostarczenia organizmowi składników odżywczych z wszystkich niezbędnych grup. A za co konkretnie odpowiadają poszczególne barwy owoców i warzyw? Oto ściągawka.

By łatwiej rozeznać się w bogactwie składników odżywczych, które otrzymujemy jedząc owoce i warzywa, patrzmy na ich kolor. Dietetycy dzielą je na 5 grup: zieloną, czerwoną, żółtą i pomarańczową, granatową i fioletową oraz białą. Każda informuje o szczególnych właściwościach danego produktu. Gdzie znajdziemy – szczególnie istotny dla przyszłych mam – kwas foliowy, który zapobiega powstawaniu wad cewy nerwowej u dzieci? Czytaj dalej!

1. BIAŁE

-Reklama-

np.: korzeń pietruszki, seler, cebula, czosnek, kapusta biała, kalafior, ziemniaki

Zawierają̨ flawonoidy, czyli związki o działaniu przeciwnowotworowym. Dodatkowo wpływają na odporność organizmu i działają̨ przeciwzapalnie. Mają właściwości antybakteryjne, przeciwzakrzepowe i przeciwmiażdżycowe. O czosnku i cebuli wręcz mówi się, że to „naturalne antybiotyki”. Kalafior hamuje wzrost komórek nowotworowych oraz zapobiega wrzodom żołądka. Chrzan to naturalne bogate źródło witaminy C.

2. FIOLETOWE I GRANATOWE

np.:czerwona kapusta, bakłażan, burak, jagody, ciemne winogrona, czarna porzeczka, śliwki, borówki

To grupa silnych antyoksydantów, oczyszczających organizm z toksyn. Dzięki dużej zawartości antocyjanów (substancji znane przede wszystkim jako barwnik roślinny, ale posiadających także silne właściwości antyoksydacyjne) chronią przed chorobami układu krążenia i zmniejszają ryzyko zawału serca. Resweratrol obecny m.in. w skórce winogron, działa przeciwnowotworowo.

3. ZIELONE

np.: szpinak, sałata, brokuł, natka pietruszki, zielona papryka, ogórek

Swoją barwę zawdzięczają obecności chlorofilu – barwnika o silnym działaniu niszczącym wolne rodniki i przeciwnowotworowym. Są cennym źródłem żelaza, które jako składnik hemoglobiny odpowiada za prawidłowy transport tlenu do krwi, a także chroni przed infekcjami wirusowymi oraz bakteryjnymi. W zielonych warzywach znajduje się także niezwykle cenna witamina K – jest ona niezbędna do prawidłowego przebiegu procesu krzepnięcia krwi.

Szczególnie ważnym składnikiem zielonych warzyw, bo są w niego wyjątkowo bogate, jest kwas foliowy, zaliczany do grupy witamin B. U przyszłych mam, podczas ciąży folacyna, bo tak też się ją nazywa, wspiera prawidłowy rozwój kręgosłupa dziecka i znacznie obniża możliwość urodzenia malucha z wadą cewy nerwowej. Uwaga! Nawet optymalna dieta nie zapewnia wystarczającego pokrycia dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy. Dlatego zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników z 2020 r.– u wszystkich kobiet w wieku prokreacyjnym, zalecane jest stosowanie kwasu foliowego w dawce 0,4 mg/d, jako uzupełnienie diety. W I trymestrze ciąży należy stosować kwas foliowy w dawce 0,4-0,8 mg/d, natomiast po 12 tygodniu i w okresie karmienia wskazane jest stosowanie kwasu foliowego w dawce 0,6-0,8 mg/d. U kobiet z historią wad cewy nerwowej w poprzedniej ciąży, rekomenduje się stosowanie 4 mg/d kwasu foliowego na co najmniej 4 tyg. przed planowaną koncepcją i przez pierwsze 12 tyg. ciąży, a następnie zmniejszenie dawki tak jak w populacji ogólnej. U kobiet z grupy podwyższonego ryzyka wad cewy nerwowej i niedoboru folianów rekomenduje się stosowanie kwasu foliowego i/lub aktywnych folianów w dawce 0,8 mg/d co najmniej trzy miesiące przed planowaną koncepcją oraz w okresie ciąży i karmienia.

4. ŻÓŁTE I POMARAŃCZOWE

np.: marchew, dynia, morele, brzoskwinie, pomarańcza, banany, cytryny, mango, papaja

Dzięki zawartości dużej ilości karotenoidów wykazują działanie antyoksydacyjne. Wymiatają wolne rodniki z organizmu. Wzmacniają i chronią wzrok. Działają ochronnie na nabłonek skóry i błon śluzowych.

5. CZERWONE

np.: pomidory, czerwona papryka, maliny, buraki, wiśnie, granaty, jabłka

Papryka to skarbnica wielu witamin, buraki zapobiegają udarom mózgu i zawałom serca, maliny dostarczają żelazo i wapń. Trudno przecenić dobroczynne działanie czerwonych warzyw i owoców!  

Każdego dnia podstawą twojej diety powinny być warzywa i owoce. Codziennie sięgaj też, o ile twój lekarz nie zaleci inaczej, po pełnoziarniste produkty zbożowe i białko wysokiej jakości, najlepiej pod postacią tłustych ryb morskich i chudego białego mięsa. Jedz kolorowo – Im bardziej różnorodna będzie dieta, tym więcej substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych zostanie dostarczonych do organizmu.

FOLIK (Acidum folicum) Skład: 1 tabletka zawiera 0,4 mg kwasu foliowego. Postać farmaceutyczna: Tabletki. Tabletki barwy jasnożółtej, okrągłe, obustronnie płaskie. Wskazania: Zapobieganie niedoborom kwasu foliowego u kobiet przed poczęciem i we wczesnym okresie ciąży, w celu zmniejszenia ryzyka powstawania wad cewy nerwowej u potomstwa. Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancję czynną lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Podmiot odpowiedzialny: Gedeon Richter Polska Spółka z o.o. ul. ks. J. Poniatowskiego 5, 05-825 Grodzisk Mazowiecki. 24-godzinny System Informacji Medycznej oraz zgłaszanie działań niepożądanych: +48-22-755-96-48 Adres e-mail: [email protected] Data aktualizacji: 23_05_2018.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.     

-Reklama-

Musisz przeczytać

Najlepsze polskie hotele z animacjami dla dzieci

W kraju kapryśnej i nieprzewidywalnej pogody urlop z dzieckiem może być wyzwaniem. Na szczęście są miejsca, w których nie ma nudy, nawet jeśli aura nie dopisuje. Zobacz najlepsze polskie hotele z animacjami. Tam twoje dzieci będą czuły się jak w raju.

Te książki będą wsparciem dla Twojego dziecka w nauce

Za kilka dni zacznie się nowy rok szkolny. Dla wielu dzieci będzie to pierwsze spotkanie ze szkołą, dla innych kolejny rok pełen wyzwań. By ułatwić swojemu dziecku naukę i wesprzeć je w rozwoju umysłowym, warto sięgnąć po odpowiednie książki. Oto wybrane przez nas propozycje, które szkolną edukację uczynią jeszcze łatwiejszą i przyjemniejszą.

PORÓD – wszystko, co musisz wiedzieć. KURS DLA MAM

Poród to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu każdej mamy. Jak się do niego przygotować? Zobacz kurs dla mam.

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
410ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również

10 rzeczy, których nie może zabraknąć w szafie Twojego dziecka jesienią

Lato wyraźnie się od nas oddala, a to wiąże się ze zmianą pogody i wymianą garderoby. W przypadku dzieci jest jeszcze trudniej. Nasze pociechy ciągle rosną, więc ubrania zeszłoroczne na pewno już się nie przydadzą. Czas zatem udać się do sklepu po nowe rzeczy.

Zespół kuwady, czyli gdy mężczyzna też jest w ciąży

Gdy mężczyzna, którego partnerka jest w ciąży, zaczyna współodczuwać jej stan, zazwyczaj nie spotyka się ze zrozumieniem otoczenia. A tymczasem istnieje medyczna nazwa i poważne uzasadnienie takiego zjawiska. Zespół kuwady może dopaść każdego przyszłego tatę.

Sprzęty, w które warto wyposażyć się na jesień i zimę, jeśli masz dziecko

Jesień i zima przynoszą ze sobą dużą zmianę pogody, która nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. Jeśli masz dziecko, warto wyposażyć się w sprzęty, które podniosą komfort życia w domu podczas zbliżających się miesięcy

Zapraszamy do udziału w konferencji naukowej online poświęconej szczepieniom ochronnym

Zapraszamy do udziału online w bezpłatnej konferencji naukowej organizowanej w ramach Projektu „Budowanie zaufania do szczepień ochronnych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi komunikacji i wpływu społecznego”, kierowanej do ekspertów ze środowisk naukowych, akademickich, medycznych, psychologii społecznej, nowoczesnych technologii w zakresie medycyny, mediów oraz innych osób zainteresowanych tą tematyką.

Metoda Ferbera, czyli zasypianie przez wypłakanie

Metoda Ferbera to jeden ze sposobów nauki samodzielnego zasypiania. Ma tyle samo zwolenników co przeciwników, bo opiera się na kontrowersyjnym dla wielu pozostawianiu płaczącego dziecka w łóżeczku. Jak dokładnie wygląda nauka zasypiania przez wypłakanie?