-Reklama- Wyposażenie kuchni - zobacz na Ceneo.pl

Czego nie jeść w ciąży?

Czy jedzenie przez ciężarną miodu, lodów lub ryb może być zagrożeniem dla nienarodzonego dziecka? Sprawdź, czego nie jeść w ciąży.

-Reklama-

Choć dieta ciężarnej zwykle jest mniej restrykcyjna niż matki karmiącej, nie oznacza, że przyszłej mamie wolno jeść wszystko. Oto produkty, których jedzenie rodzi wśród ciężarnych największe obawy.

SERY PLEŚNIOWE, MIĘKKIE

Możesz je jeść, ale tylko wtedy, gdy są wyprodukowane na bazie mleka pasteryzowanego. Mleko niepasteryzowane to rzecz zakazana w ciąży. Może między innymi zawierać bakterie Listerii wywołujące chorobę zakaźną zwaną listeriozą. Listerioza może wywołać uszkodzenia płodu lub nawet być przyczyną poronienia ciąży.
Choć w sklepach większość serów jest bezpieczna, warto dla pewności czytać etykiety tych produktów. Z mleka niepasteryzowanego mogą być wytworzone sery typu: feta, brie, camembert, gorgonzola, roquefort.

MIÓD

Miód nie stanowi zagrożenia dla ciężarnych, jeśli jest pasteryzowany. Choć miód może szkodzić dzieciom poniżej 1 roku, powodując np. zatrucie jadem kiełbasianym, dla dziecka w łonie matki jest bezpieczny. Niebezpieczne bakterie – jeśli się znajdą w miodzie – są neutralizowane przez kwasy znajdujące się w przewodzie pokarmowym. Wśród dorosłych (w przeciwieństwie do dzieci), ta kwasowość jest znacząca, dlatego bakterie nie są w stanie przetrwać w organizmie. Zanim więc dotrą do dziecka, zostaną zniszczone przez układ trawienny matki.

SŁODZIKI

Zwykle nie mają negatywnego wpływu na ciążę. Jako słodziki najczęściej występują: aspartam, sukraloza i sacharyna. W przypadku aspartamu większość lekarzy uznaje go za bezpieczny dla ciężarnych. Wyjątkiem są ciężarne chorujące na fenyloketonurię, bo aspartam zawiera w sobie fenyloalaninę, której nadmiar jest szkodliwy dla chorych. Zbyt duża ilość fenyloalaniny może powodować wady rozwojowe u dziecka, uszkadzając jego mózg.

RYBY

Są bardzo zdrowe ze względu na bogate źródło kwasów omega-3. Kwasy te są niezwykle ważne dla rozwoju mózgu i wzroku dziecka. Z tego powodu, ciężarna nie powinna unikać w swojej diecie ryb. Może je jeść nawet 3 razy w tygodniu, ale należy pamiętać, że nie każda ryba jest równie zdrowa. Niebezpieczne może być jedzenie surowej ryby lub niedogotowanych owoców morza. Paluszki rybne czy tuńczyk w puszce to przykłady większego stężenia rtęci w tych produktach. Rtęć zawierają również: miecznik, rekin, makrela. Warto ograniczyć spożywanie tych rodzajów ryb, bo rtęć łatwo przenika do płodu i może spowodować poważne problemy zdrowotne u dziecka.

SOLONE PRODUKTY

Nie powinno się ich wykluczać z diety całkowicie, można je jedynie ograniczyć. Sól może być bardziej szkodliwa dla ciężarnych z wysokim ciśnieniem. Nadmiar soli w diecie ciężarnej może spowodować zatrzymywanie się wody w organizmie i wzdęcia. Niewielkie ilości soli mogą zaś pomagać utrzymywać właściwy poziom płynów w organizmie.

SUROWE MIĘSO

Jest kategorycznie zakazane w ciąży. Ciężarna nie powinna jeść tatara czy próbować surowego mięsa np. podczas przygotowywania kotletów mielonych. Może być ono bowiem źródłem zakażania toksoplazmozą – bardzo niebezpieczną chorobą, zagrażającą nienarodzonemu dziecku. Jedzenie mięsa dobrze ugotowanego lub wysmażonego eliminuje niebezpieczeństwo zakażenia.

WĄTRÓBKA

Zwykle wątróbka przedstawiana jest jako największe dobro w diecie. Bogactwo składników odżywczych jest tutaj znaczące. Nie oznacza to jednak, że kobieta w ciąży powinna jeść tę wątróbkę codziennie. Podroby  zawierają bowiem duże ilości retinolu (pochodna witaminy A), który w spożywany w nadmiarze może zahamować rozwój dziecka, może być również przyczyną wodogłowia lub małogłowia czy zaburzeń wzrostu. Należy więc pilnować, by witaminy A nie przedawkować, ale też nie unikać, bo w odpowiednich proporcjach jest ona cennym składnikiem odżywczym dla ciężarnych.

SUROWE JAJKA

Ciężarnym odradza się jedzenie takich dań jak: kogel-mogel, jajko sadzone czy jajko na miękko. Jajka mogą być źródłem salmonelli, która jest bardzo niebezpieczna dla ciężarnych. Może powodować silne zatrucia pokarmowe a nawet zagrażać życiu. Warto również powstrzymać się od jedzenia lodów w ciąży, jeśli są one produkowane na bazie surowych jajek. Bezpieczniej jest jeść lody powstałe z zamarzniętych soków.

autor: iguana
foto: bortescristian / Source / CC BY

-Reklama-

Musisz przeczytać

BEZPŁATNY poradnik o rozszerzaniu diety plus KASZKA! ODBIERZ SWÓJ ZESTAW

Rozszerzanie diety dziecka to wcale nie jest proste zadanie! Z pomocą przychodzi BoboVita. Już dziś zamów swój DARMOWY...

Najlepsze polskie hotele z animacjami dla dzieci

W kraju kapryśnej i nieprzewidywalnej pogody urlop z dzieckiem może być wyzwaniem. Na szczęście są miejsca, w których nie ma nudy, nawet jeśli aura nie dopisuje. Zobacz najlepsze polskie hotele z animacjami. Tam twoje dzieci będą czuły się jak w raju.

Jak nauczyć dziecko zdrowo jeść?

Zdrowe odżywianie jest w dzisiejszych czasach ogromnym wyzwaniem, a żywienie najmłodszych to temat jeszcze trudniejszy i rodzący bardzo dużo pytań i wątpliwości....

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
411ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również

„Nastolatki na krawędzi” – poradnik o wychowywaniu nastolatek w pełnej niepokoju rzeczywistości

Czy każde samookaleczanie prowadzi do samobójstwa? Jak nastolatki korzystają z technologii i co z tego wynika? Czy zaburzenia psychiczne mogą być ucieczką przed rzeczywistością? Jak zareagować, kiedy córka prosi, aby zwracać się do niej „on”? Kiedy udać się z nastolatką do specjalisty i czego się spodziewać po takiej wizycie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poradniku o wychowywaniu nastolatek w pełnej niepokoju rzeczywistości. „Nastolatki na krawędzi. Czego nie wiecie o problemach swoich córek” Krystyny Romanowskiej, dr Agnieszki Dąbrowskiej i dr Marty Niedźwiedzkiej w księgarniach już od 25 stycznia!

Krótkowzroczność u dziecka: korygować czy kontrolować?

Krótkowzroczność powoduje niezdolność do wyraźnego widzenia odległych obrazów i obiektów, takich jak np. tablica w klasie. Wada ta dotyka coraz większy odsetek dzieci i młodzieży, a niewykryta i niekontrolowana, może szybko i znacznie się pogłębiać. Dlatego w przypadku zaobserwowania pierwszych objawów krótkowzroczności u swojego dziecka ważna jest natychmiastowa reakcja: korekcja oraz kontrola progresji wady. Co znaczą oba pojęcia i czym się różnią?

Szybki poród – czy to się zdarza tylko w filmach?

Przeraża cię wizja porodu w domu lub w drodze do szpitala? Takie błyskawiczne porody rzeczywiście się zdarzają, ale znacznie częściej trwają jednak od kilku do kilkunastu godzin. Dlaczego jedne kobiety rodzą szybciej ? Czy da się przygotować na szybki poród?

Wybór odpowiedniego roweru dla malucha – potrzebujesz pomocy?

Zakup roweru dla dziecka może okazać się nie lada wyzwaniem. Bogactwo ofert na rynku, choć daje szerokie pole do popisu, może również powodować dezorientację. Jak wybrać rower dla dziecka najlepiej dostosowany do jego potrzeb? Przygotowaliśmy zbiór wskazówek, dzięki którym odnalezienie idealnego jednośladu dla malucha stanie się łatwiejsze.

Piżamy niemowlęce – co wybrać, by maluszek pokochał swoją piżamkę

Ubrania do spania są niezwykle ważne. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę, by zapewnić dziecku zdrowy sen, co jest istotne przy wyborze bielizny nocnej? Dowiedz się więcej na ten temat i dokonuj świadomych wyborów.