-Reklama- Suplementy diety - wybierz na Ceneo.pl

Zbędne kilogramy po ciąży – jak się ich pozbyć?

-Reklama-

Ciąża to dla kobiety czas wielu zmian. Organizm przyszłej mamy przechodzi istną rewolucję, dostosowując się do potrzeb małego człowieka rozwijającego się w jej łonie. Jedną z najmocniej odczuwanych przez kobiety zmian jest wzrost wagi. To całkowicie naturalne zjawisko, na które wpływ mają zmiany fizjologiczne i metaboliczne w organizmie przyszłej matki. Przyrost masy ciała w ciąży zależny jest w dużym stopniu od tego, ile kobieta ważyła przed zapłodnieniem. Przyjmuje się, że kobieta o prawidłowym BMI między 18,5 a 24,9, w ciąży powinna przybrać od 11,5 do 16 kg. U kobiet z niedowagą będzie to między 12,5 a 18 kg, natomiast u kobiet z nadwagą od 7 do 11,5 a u kobiet otyłych między 5 a 9 kg. Utrzymanie prawidłowego przyrostu masy ciała w ciąży jest ważne dla zdrowia zarówno kobiety, jak i rozwijającego się dziecka. Zarówno niedowaga, jak i nadwaga w ciąży może prowadzić do niebezpiecznych konsekwencji zdrowotnych.

Waga młodej mamy – jak wrócić do tej sprzed ciąży?

Powrót do formy sprzed ciąży to dla większości świeżo upieczonych mam jeden z podstawowych celów do realizacji. Bardzo ważne jednak, aby wdrażając jakikolwiek plan zrzucania nadprogramowych kilogramów wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że każda sytuacja jest indywidualna i organizm każdej kobiety jest inny. To, że Twoja znajoma czy trenerka z Internetu po miesiącu wróciła do regularnych treningów, a po 2 wyglądała, jakby wcale nie urodziła dopiero co dziecka, nie oznacza, że z Tobą będzie tak samo. Zapomnij o jakimkolwiek porównywaniu się, musisz znaleźć indywidualną drogę, biorąc pod uwagę własne parametry fizyczne, swoje zdrowie, codzienną aktywność oraz możliwości. Warto na tym etapie skorzystać z pomocy dietetyka oraz trenera personalnego specjalizującego się z pracy z kobietami po ciąży. Dlaczego to ważne? Przede wszystkim dlatego, że Twoja dieta musi być dopasowana do zapotrzebowania kalorycznego, które w czasie laktacji jest całkiem inne. Przykładowo, zalecenia NIZP-PZH z 2020 roku wskazują, że zapotrzebowanie kaloryczne podczas pierwszych sześciu miesięcy laktacji, jest o 500 kcal większe, niż bazowe zapotrzebowanie przy określonej płci, masie ciała i aktywności fizycznej. Uznaje się też, że bezpieczny ubytek masy ciała u kobiety po porodzie, karmiącej piersią wynosi od 0,5 do 0,8 kg na tydzień. Dbając jednak o to, aby dzienna kaloryczność spożywanych pokarmów nie była niższa niż 1800 cal. Jest to kluczowe dla zapewnienia prawidłowej produkcji mleka.

Słuchaj swojego organizmu

Planując powrót do formy sprzed ciąży, postaraj się też słuchać swojego ciała. 9 miesięcy ciąży oraz poród to dla kobiety bardzo duże obciążenie fizyczne, ale i psychiczne. Po porodzie ważne więc, abyś dała czas sobie i swojemu ciału odpocząć. Wchodzenie od razu na ścieżkę restrykcyjnej diety i treningów nie zawsze jest dobrym pomysłem, również ze względu na nie do końca ustabilizowane działanie układu hormonalnego. Jeżeli więc poczujesz, że dieta czy treningi, które rozpoczęłaś, są zbyt trudne, nie czujesz się na siłach i męczy Cię to fizycznie lub psychicznie – odpuść. Daj sobie czas, podejdź do tego z dystansem i na spokojnie. Skup się na zdrowej, zbilansowanej diecie, wzmocnij swoje ciało, spaceruj z maleństwem, a bardziej intensywne działania zostaw na później.

Zdrowe nawyki żywieniowe kluczem do sukcesu

-Reklama-

Zdrowa, zbilansowana dieta to podstawa dobrego samopoczucia oraz zdrowia w każdym momencie życia. Po ciąży, w czasie karmienia piersią również na nią powinnaś postawić. Zamiast rygorystycznego obcinania kalorii, postaw na zdrowe nawyki żywieniowe, które sprawią, że nie będziesz czuła stale potrzeby sięgania po przekąski, a Twój organizm będzie odpowiednio nasycony, a co za tym idzie pełen energii – która jest na wagę złota, gdy opiekujesz się niemowlakiem. Postaraj się więc spożywać posiłki regularnie, jedz różnorodne produkty, wybieraj szczególnie te bogate w błonnik i produkty pełnoziarniste. Sięgaj po duże ilości warzyw oraz owoców, unikaj natomiast żywności wysoko przetworzonej. Wybieraj pełnowartościowe źródła białka takie jak chude mięso, ryby, nabiał, jajka czy rośliny strączkowe, a także zdrowe tłuszcze takie jak oliwa, oleje roślinne, nasiona, tłuste ryby morskie. Pamiętaj też o odpowiednim nawodnieniu – jest ono istotne nie tylko ze względu na Twoją kondycję, ale też laktację. Unikaj fast foodów oraz słodyczy i przetworów cukierniczych. Nie dostarczają one praktycznie żadnych wartości odżywczych, są natomiast źródłem cukrów prostych, niezdrowych tłuszczów i soli, które wpływają na zaburzenie metabolizmu i problemy z redukcją masy ciała.

Trening młodej mamy

Aktywność fizyczna jest niezastąpiona, kiedy zależy nam na pozbyciu się zbędnych kilogramów, jest ona też nieoceniona w utrzymaniu dobrej kondycji psychicznej. Ruch, w jakiekolwiek postaci powoduje produkcję endorfin, czyli hormonu szczęścia, działa więc pozytywnie na nasze zdrowie psychiczne, pomaga redukować stres, a także działa zbawiennie w walce z depresją. Regularna aktywność fizyczna po porodzie pomoże ci uporać się z powszechną przypadłością, jaką jest baby blues, a nawet depresja poporodowa. Oczywiście nie zastąpi to pomocy specjalisty, ale może okazać się bardzo wartościowym wsparciem w wyjściu z kryzysu. Na początku nie muszą to być wcale intensywne treningi. Wystarczy 30-minutowy spacer z wózkiem po parku – ważne, aby była to regularna aktywność dopasowana do Twoich możliwości. Kiedy będziesz czuła się na siłach do podjęcia bardziej intensywnego wysiłku, zapisz się na siłownie, ćwicz w domu, wychodź pobiegać – znajdź aktywność, która będzie sprawiała Ci przyjemność. Każda świeżo upieczona mama potrzebuje czasu dla siebie, może to być odpoczynek z książką, kawa z przyjaciółką, czy właśnie wyjście na trening.

UWAGA KONKURS

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie pomelo-dieta-pudelkowa.png

Razem z marką Pomelo przygotowaliśmy dla Was konkurs, w którym do wygrania CATERING DIETETYCZNY!

UWAGA! Wszystkie osoby, które wezmę udział w konkursie, otrzymują aż 10% zniżki na dietę Pomelo!
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli dodatkowo oznaczycie Fundatora Nagród @cateringpomelo na swoich profilach social mediowych! <3

NAGRODA GŁÓWNA 

  • 2 tygodnie dowolnej diety

NAGRODY POCIESZENIA

  • 10 X kod zniżkowy 20% na dowolną dietę.

Aby mieć szansę wygrania nagrody, wystarczy przesłać swoją receptę na dobre samopoczucie!

Opowiedz nam jak Ty dbasz o swoje dobre samopoczucie!

Na Wasze zgłoszenia czekamy pod adresem [email protected] do 31.12.2021 r.

Początek roku to dobry czas na realizację postanowień!

Regulamin konkursu

-Reklama-

Musisz przeczytać

Najlepsze polskie hotele z animacjami dla dzieci

W kraju kapryśnej i nieprzewidywalnej pogody urlop z dzieckiem może być wyzwaniem. Na szczęście są miejsca, w których nie ma nudy, nawet jeśli aura nie dopisuje. Zobacz najlepsze polskie hotele z animacjami. Tam twoje dzieci będą czuły się jak w raju.

Te książki będą wsparciem dla Twojego dziecka w nauce

Za kilka dni zacznie się nowy rok szkolny. Dla wielu dzieci będzie to pierwsze spotkanie ze szkołą, dla innych kolejny rok pełen wyzwań. By ułatwić swojemu dziecku naukę i wesprzeć je w rozwoju umysłowym, warto sięgnąć po odpowiednie książki. Oto wybrane przez nas propozycje, które szkolną edukację uczynią jeszcze łatwiejszą i przyjemniejszą.

PORÓD – wszystko, co musisz wiedzieć. KURS DLA MAM

Poród to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu każdej mamy. Jak się do niego przygotować? Zobacz kurs dla mam.

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
411ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również

Kolorowanki na Halloween do wydruku

Choć Halloween nie jest naszym rodzimym świętem, coraz więcej dzieci ma frajdę, gdy może je celebrować. Dzieci uwielbiają przebieranki, coraz popularniejsze stają się również odwiedziny u sąsiadów w celu otrzymania słodkości (cukierek albo psikus). Do tego wszystkiego można dodać jeszcze inne aktywności poświęcone tej okazji. Kolorowanki na Halloween to jedna z fajniejszych atrakcji dla najmłodszych.

Gry, które najlepiej ćwiczą pamięć dziecka

Dobra pamięć to jedna z najważniejszych życiowych umiejętności, dlatego warto o nią zadbać już od najmłodszych lat. Najlepszym wsparciem dla dzieci w rozwoju ich pamięci mogą być dobre gry planszowe. Oto przykłady gier, które zadbają o rozwój umysłowy twojego dziecka w zakresie pamięci i nie tylko!

SEA-BAND – bezpieczna i skuteczna metoda niwelowania nudności u kobiet w ciąży

Czy wiesz, że nudności i wymioty dotyczą ok. 80% kobiet w ciąży? Przeszkadzają w codziennym funkcjonowaniu, są rozciągnięte w czasie i często utrzymują się nawet kilka tygodni. Nie wiesz w jaki sposób zniwelować tę uciążliwą dolegliwość? Poznaj SEA-BAND - oryginalne angielskie opaski akupresurowe sprawdzone przez miliony osób na całym świecie…

Wartościowe i pyszne posiłki dla rocznego dziecka. Poznaj zasady ich komponowania!

Chociaż roczniak stawia już pierwsze kroki i coraz sprawniej porozumiewa się z najbliższymi, to nadal jest małym dzieckiem, którego organizm ma wyjątkowe...

Farmy dyniowe już otwarte! Zobacz najlepsze z nich w sześciu regionach Polski

Nadejście października oznacza, że w mediach społecznościowych zaroi się od pięknych zdjęć z dynią w tle. Na terenie farm dyniowych nie tylko można zrobić niesamowitą sesję, ale też kupić dorodne pomarańczowe warzywa, skorzystać z ciekawych atrakcji dla całych rodzin i poczuć prawdziwy jesienny klimat. Redakcja magazynu Travelist przygotowała zestawienie najlepszych takich miejsc w 6 regionach Polski.