-Reklama-

Wojna, pandemia, powódź… na ile pozwalać dzieciom oglądać takie wiadomości? Wyjaśnia psycholog

-Reklama-

W obliczu trudnych wydarzeń, takich jak wojna, pandemia czy klęski żywiołowe, wielu rodziców zastanawia się, czy i w jakim stopniu dzieci powinny mieć dostęp do informacji o tych wydarzeniach. Eksperci podkreślają, że kluczowe jest dostosowanie treści do wieku i wrażliwości dziecka, by zminimalizować niepotrzebny stres. To bardzo trudne, ale każde dziecko jest inne, jest na innym etapie rozwoju, więc największa jest tu rola rodziców.

Wpływ wiadomości na dzieci

Świat pełen jest niepokojących informacji, które mogą wzbudzać u dzieci lęk i niepokój. W zależności od wieku dziecka, wiadomości mogą być trudne do zrozumienia, co może prowadzić do pojawienia się pytań, które dorośli nie zawsze potrafią w odpowiedni sposób wyjaśnić. Psychologowie ostrzegają, że zbyt częsty kontakt z negatywnymi informacjami może prowadzić do stresu, zaburzeń snu, a nawet zaburzeń lękowych.

Psycholog dziecięcy wyjaśnia: „Dzieci, szczególnie te młodsze, mogą nie mieć umiejętności zrozumienia kontekstu, przez co mogą nadmiernie wyolbrzymiać zagrożenia. Obrazy przemocy, zniszczeń czy cierpienia mogą wywołać silny lęk i poczucie zagrożenia, co może negatywnie wpłynąć na ich rozwój emocjonalny.”

Jakie wiadomości są odpowiednie dla dzieci?

Dostosowanie treści do wieku – młodsze dzieci nie powinny oglądać niepokojących obrazów w wiadomościach, ponieważ mogą mieć problem z odróżnieniem rzeczywistości od fikcji. Dla nastolatków warto szukać materiałów edukacyjnych, które wyjaśniają sytuację w sposób neutralny.

Ograniczanie czasu przed ekranem – psychologowie zalecają, aby unikać nadmiernego oglądania wiadomości, szczególnie tych przedstawiających drastyczne obrazy, nawet u starszych dzieci. „Zbyt intensywna ekspozycja na informacje o katastrofach może prowadzić do poczucia bezradności i obniżenia nastroju” – ostrzega psycholog.

Wyjaśnianie kontekstu i wsparcie – ważne jest, aby rodzice rozmawiali z dziećmi o tym, co widzą w mediach, wyjaśniając im sytuację w sposób dostosowany do ich poziomu rozwoju. Dziecko powinno czuć się bezpieczne i mieć poczucie, że rodzice są przy nim, aby odpowiedzieć na pytania i rozwiać wątpliwości.

Ania, mama 10-letniej Zosi, mówi: „Zosia pytała mnie o wojnę, którą widziała w wiadomościach. Nawet nie zdawałam sobie sprawy z tego, że ten przekaz do niej dotarł. Myślałam, że zajmuje się swoimi sprawami. Byłam zaskoczona, jak silnie te obrazy na nią wpłynęły. Rozmawialiśmy o tym, ale staram się teraz kontrolować, co ogląda, nawet wtedy, gdy wydaje mi się, że ona nie słucha.”

Zdaniem psychologa

„Każde dziecko reaguje inaczej, ale generalną zasadą jest filtrowanie treści. Najmłodsi nie powinni oglądać wiadomości pełnych dramatycznych obrazów. Dzieci w wieku szkolnym mogą przyswajać informacje w kontrolowanych ilościach, a nastolatki powinny rozmawiać o tym, co widzą, z dorosłymi.”

Jak pomóc dzieciom zrozumieć świat?

Wszystko fajne, tylko w jaki sposób mamy kontrolować wiadomości, które docierają do dziecka. Żyjemy w świecie, gdzie nie tylko telewizja daje nam obrazy przemocy, bólu i cierpienia. Jest jeszcze internet, koledzy ze szkoły… Nie uchronimy dziecka przed „całym złem tego świata. To prawda, ale możemy działać także po fakcie i starać się równoważyć negatywne komunikaty.

Rozmawiaj z dzieckiem otwarcie

Ważne jest, by dziecko czuło, że może zadać pytania i wyrazić swoje obawy. Rodzice powinni być gotowi wyjaśnić sytuację w prosty sposób, bez wywoływania dodatkowego lęku.

Pokazuj pozytywne działania

Opowiadaj o działaniach pomocowych, pokazuj, że nawet w trudnych czasach ludzie wspierają się nawzajem, co daje dziecku poczucie nadziei i bezpieczeństwa.

Zadbaj o równowagę

Ważne, aby informacje o tragediach nie zdominowały dnia dziecka. Warto również skupić się na pozytywnych wiadomościach i aktywnościach.

Dzieci, choć ciekawe świata, nie zawsze są gotowe na przyswajanie trudnych informacji o wojnach, pandemii czy katastrofach naturalnych. Kluczem jest dostosowanie przekazu do wieku dziecka, kontrolowanie ilości i jakości informacji oraz otwarta rozmowa z dzieckiem na temat jego obaw i przemyśleń. Rodzice powinni zapewniać dzieciom wsparcie i tłumaczyć świat w sposób zrozumiały i bezpieczny dla ich emocji, jednocześnie chroniąc je przed nadmierną ilością stresujących wiadomości.

Dlaczego warto chronić dzieci przed zbyt dużą ilością negatywnych informacji? Jakie to może mieć konsekwencje?

Oglądanie drastycznych i negatywnych treści może mieć poważne konsekwencje emocjonalne dla dzieci:

  1. Stres i lęki – Nagromadzenie niepokojących obrazów może prowadzić do chronicznego lęku, problemów ze snem oraz poczucia zagrożenia.
  2. Bezradność – Dzieci mogą czuć się bezradne wobec problemów, których nie rozumieją, co prowadzi do obniżonego nastroju.
  3. Zaburzenia zachowania – U niektórych dzieci nadmiar negatywnych informacji może prowadzić do agresji lub wycofania.
  4. Zaburzenia koncentracji – Długotrwały stres wpływa na zdolność do skupienia się, nauki i codziennych aktywności.

W takich sytuacjach ważne jest wsparcie emocjonalne i rozmowa z dzieckiem, aby złagodzić skutki negatywnych informacji.

-Reklama-

Musisz przeczytać

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
414ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również