Reklamaads-single

Rozszerzanie diety – jadłospisy dla dzieci

Rozszerzanie diety malucha to temat, który wciąż budzi wiele kontrowersji. Co podawać, czego nie i w jakiej formie? Jak wprowadzać poszczególne posiłki? Jak, kiedy, w jakiej ilości i co podawać? Oto przykładowy jadłospis dla dzieci od ukończenia 6 miesiąca do ukończenia 12 miesiąca życia.

Reklamaads-single
Reklamaads-single

Jak rozszerzać dietę miesiąc po miesiącu. Oto jadłospisy dla dzieci powyżej 6. miesiąca życia.

6-7 miesięcy – próbujemy

6 miesięcznemu dziecku rozszerzamy dietę zaczynając od jednego posiłku, najlepiej składającego się z jednego produktu. To ważne, żeby w razie reakcji alergicznej (wysypka, ból brzuszka) wiedzieć na co w taki sposób reaguje nasz maluszek.
Pierwsze posiłki mają uzupełniać posiłek mleczny, a nie zastępować go i mają służyć poznawaniu nowych smaków. Rozszerzanie diety zaczynamy od warzyw lub owoców (nie ma to znaczenia, choć niektórzy sądzą, iż jeśli podamy słodkie owoce jako pierwsze, dziecko może potem niechęcią reagować na warzywa).

Półroczniaka karmimy więc mlekiem (kp lub mm), a raz dziennie podajemy mu wybrany owoc lub warzywo, najlepiej jeśli będą to owoce i warzywa ekologiczne, sezonowe (świeże dostępne o danej porze roku), mogą być to np.: ziemniak, marchew, burak, brokuł, kalafior, jabłko, banan. Większość rodziców decyduje się na początek podać marchew i jabłko.

Jeśli u dziecka nie wystąpi reakcja alergiczna, po kilku dniach możemy wprowadzić kolejny produkt. Produkty, które dziecko już zna i dobrze na nie reaguje możemy łączyć i podawać np. zupkę z ziemniaka i marchwi czy mus jabłkowo-bananowy.

Przykładowy jadłospis dla dzieci po 6. miesiącu

Posiłek pierwszy – mleko
Posiłek drugi – mleko
Posiłek trzeci – warzywa lub owoce
Posiłek czwarty – mleko
Posiłek piąty – mleko
Posiłek szósty – mleko

8-9 miesięcy – 2 posiłki dziennie

Po kilku tygodniach przychodzi pora na 2 posiłki dziennie (poza posiłkami mlecznymi). Poza warzywami i owocami można podawać już kasze i mięso.

Przykładowy jadłospis dla dzieci powyżej 8. miesiąca

Posiłek pierwszy – mleko
Posiłek drugi – kasza jaglana na wodzie z owocami
Posiłek trzeci – mleko
Posiłek czwarty – zupa jarzynowa na wywarze z królika
Posiłek piąty – mleko
Posiłek szósty – mleko

Zalecenia pediatrów, co do rozszerzania diety, często różnią się od tych, które prezentuje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w schemacie żywienia. Trudno się dziwić, że młoda mama nie wie komu ufać w kwestii rozszerzania diety, tym bardziej, że wokół niej zwykle jest mnóstwo innych doradców – babć, cioć, znajomych, które lubią prezentować swoje mądrości.. Żeby zatem uciec od niepotrzebnych presji, warto posłuchać głosu rozsądku. Na przykład eksperta żywienia niemowląt, który o rozszerzaniu diety wie najwięcej. Dzisiejszy tekst powstał na podstawie książki („What do I feed my baby? A step-by-step guide to starting solids.”) Leanne Cooper – dietetyka, psychologa i matki dwójki dzieci.

Rozszerzanie diety – kiedy rozpocząć wprowadzanie stałych pokarmów?

Najlepszym okresem na rozszerzanie diety i wprowadzanie stałych pokarmów jest wiek od 4. do 6. miesiąca życia dziecka, choć najczęściej warto poczekać właśnie do końca tego okresu. Do tego czasu mleko matki w pełni zaspokaja potrzeby żywieniowe dziecka dla jego prawidłowego rozwoju. Po 6 miesiącach zapasy żelaza, które dziecko nabyło w okresie życia płodowego pomału się wyczerpują, co jest jednym z powodów, dla których należy pomyśleć nad wzbogaceniem diety dziecka w nowe produkty.

Z czym się wiąże zbyt wczesne wprowadzenie pokarmów stałych?

Choć rodzice często ulegają pokusie podania dziecku czegoś nowego do jedzenia przed upływem 4. miesiąca życia, może mieć to przykre konsekwencje. Nie należy się z tym spieszyć, bo układ trawienny dziecka jest zbyt słabo rozwinięty, by sobie poradzić z nowymi produktami. Istnieje również ryzyko wystąpienia alergii pokarmowej, skutkującej przykrymi dolegliwościami jak biegunka czy bolesność brzuszka.

Kiedy najlepiej zacząć rozszerzanie diety?

Lepiej późno niż zbyt wcześnie? Wcale tak nie jest. Czekanie z rozszerzeniem diety zbyt długo może wiązać się z ryzykiem wystąpienia u dziecka pewnych niedoborów. Najczęściej są to niedobory żelaza i cynku, których w mleku matki jest coraz mniej a dziecko potrzebuje ich coraz więcej. Innym problemem może być słabsza odporność dziecka i spowolniony rozwój ruchowy np. w zakresie pracy żuchwy.

O czym pamiętać na początku rozszerzania diety?

  • Pierwsze posiłki muszą mieć gładką konsystencję.
  • Wprowadzając nowe produkty, ogranicz się do testowania jednej rzeczy w ciągu kilku dni, by w razie wystąpienia niepożądanej reakcji wiedzieć, co zaszkodziło dziecku.
  • Pierwsze produkty dla dziecka powinny być pozbawione soli, cukru, środków aromatyzujących i konserwantów.
  • Nie podawaj dziecku wciąż tego samego. Jeśli zaakceptowało nowe produkty, stosuj je wymiennie – dziecku też ma prawo się znudzić jedzenie tego samego przez kilka dni pod rząd.
  • Nowy produkt wprowadzaj raz na 3-5 dni.
  • Bądź wytrwała. Badania wskazują, że zaakceptowanie przez dziecko nowego pokarmu może wymagać nawet dziesięciu podejść. Jeśli maluch wyjątkowo wzbrania się przed jakimś posiłkiem, zmień go na inny. Ma prawo mu nie smakować.
  • Pamiętaj, że dzieci są różne i nie ma żadnych wytycznych, ile i co powinny codzienne jadać. Niech maluch rozwija się w swoim tempie.
  • Unikaj podawania nowych produktów, gdy maluch nie jest w humorze lub jest chory. Nie testuj nowego smaku na głodnym dziecku, które będzie domagało się jedzenia większej ilości.
  • By uniknąć zatwardzeń przy rozszerzaniu diety, podawaj dziecku dużo picia. Jeśli przygotowujesz maluchowi zupkę – zrezygnuj ze zbyt gęstej konsystencji – lepiej dolać odrobinę wody. To ułatwi mu strawienie posiłku.

Sugestie żywnościowe na początek rozszerzania diety

Wprowadzając nowe pokarmy do diety dziecka, nie ograniczaj podawania mleka. Pierwsze próby jedzenia pokarmów stałych to małe ilości, które nie zaspokoją podstawowych potrzeb dziecka, dlatego należy malucha normalnie karmić mlekiem. Do momentu, gdy porcje obiadków będą solidniejsze.

Jeśli gotujesz sama, kombinuj na początku z puree warzywnymi. Dużo warzyw po ugotowaniu można zmiksować na gładką masę i łączyć ze sobą np. ziemniak z marchewką, groszek z cukinią, kalafior z marchewką, cukinia z brokułem itd. Jeśli zdecydujesz się podać dziecku soczyste owoce, maluch może mieć problem z ich połknięciem ze względu na rzadką konsystencję. Możesz dodać do takich owoców płatki ryżowe (kleik ryżowy) lub kleik kukurydziany, by posiłek zagęścić i uczynić bardziej sycącym.

Istnieje wiele wytycznych, często się wykluczających, dlatego warto wprowadzać pokarmy przede wszystkim zgodnie z poniższą wiedzą:

  • Dzieci nie potrafią trawić niektórych cukrów np. skrobi, na którą są gotowe dopiero po upływie 9 lub 10. miesiąca życia.
  • Wątroba dziecka nie jest gotowa na przyjmowanie tłuszczu.
  • Białko może powodować alergie, szczególnie białko mleka krowiego.
  • Dzieci nie potrafią trawić pokarmów bogatych w białka zwierzęce aż do 9. miesiąca życia.

Miej na uwadze, że:

  • ząbkujące dziecko może mieć gorszy apetyt. Nie zniechęcaj się do karmienia, to chwilowy brak zainteresowania. Spróbuj jutro ponownie.
  • Maluch, który zaczął się przemieszczać, może być mniej zainteresowany grzecznym siedzeniem i próbowaniem jedzenia. Bądź wytrwała.
  • Podgrzewanie jedzenia w mikrofalówce może sprawić, że posiłek nie będzie podgrzany równomiernie. Uważaj, by nie poparzyć dziecka.
  • Do przygotowania jedzenia dziecku używaj odrębnych akcesoriów. Np. tarki czy deski do krojenia, które użyte do przygotowania posiłków dla dorosłych mogą pozostać zanieczyszczone.

TO CI SIĘ PRZYDA!
X-Dine Krzesełko do karmienia

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie dine-1024x683.jpg

X-Dine, to krzesełko do karmienia, które sprawdzi się w domu jak i w podróży.

Sprzątanie po posiłku maluszka, które niejednokrotnie ląduje na podłodze, nie wymaga przestawiania krzesła i sprzątania dookoła mebla. X-Dine nie ma nóżek, montuje się go do blatu stołu. To bardzo bezpieczne i wygodne rozwiązanie. Nie niszczy blatu, do którego jest zamontowany. Zgodny z wymagającą normą dla produktów dziecięcych: Norma EN 1272:2017. Gwarantuje jego stabilność i bezpieczne obciążenie w trakcie użytkowania.

Wyjście do znajomych, czy dłuższy wyjazd, nie musi oznaczać jedzenia posiłku z dzieckiem siedzącym na Twoich kolanach. Ten mały poręczny gadżet zapakowany w torbę, nie zajmuje dużo miejsca a krzesełko rozkłada się w krótką chwilę. Jest bezpieczny, dzięki gumowym, stabilnym uchwytom mocującym. Krzesełko do karmienia posiada wbudowane pasy bezpieczeństwa, które nie krępują ruchów dziecka. Bardzo łatwo wyprać, demontując jedynie metalowe elementy. W zestawie z torbą do łatwego przewożenia.

10-12 miesiąc – jem jak dorosły

W okolicach roczku dziecku można podawać już 5 posiłków dziennie. Należy jednak pamiętać, że podstawą żywienia roczniaka nadal jest mleko. Dzieci karmione piersią nadal karmimy na żądanie. Dzieciom karmionym mlekiem modyfikowanym nadal podajemy posiłki mleczne, inne posiłki są tylko uzupełnieniem .

Przykładowy jadłospis dla dzieci po 10. miesiącu

Posiłek pierwszy – śniadanie – mleko lub śniadanie (np. placuszki owsiano-bananowe, jajecznica na maśle)
Posiłek drugi – przekąska – owoc lub warzywo lub mleko
Posiłek trzeci – zupka warzywno-mięsna (np. zupa kalafiorowa z indykiem) lub drugie danie (np. kluseczki z cielęciną)
Posiłek czwarty – mleko
Posiłek piąty – podwieczorek/kolacja – (np. naleśniczki z musem jabłkowym, kanapka z pieczywa z pełnego ziarna z pieczoną piersią indyka i pomidorem)
Posiłek szósty – przed snem – mleko.

Jadłospis dla dzieci a wielkość porcji

Ile powinno zjadać dziecku, któremu rozszerzamy dietę? Tyle, na ile ma ochotę. Pamiętaj, że Ty decydujesz co dziecko będzie jadło, a ono decyduje ile zje.
Nie martw się jeśli dziecko je mało stałych posiłków, jeśli otrzymuje posiłki mleczne, na pewno nie jest głodne, daj mu czas na poznanie i polubienie nowych smaków. Jeśli bardzo się niepokoisz, możesz poprosić pediatrę o skierowanie na badania, aby mieć pewność, że maluch ma dobrą morfologię i niczego mu nie brakuje.

Co do picia?

Woda, woda i… jeszcze raz woda. Dziecko powinno mieć nieograniczony dostęp do wody. Nie musi jej jednak pić zbyt wiele, zwłaszcza jeśli karmione jest piersią.
Oprócz wody możesz podawać maluchowi słabe herbatki owocowe lub ziołowe oraz niesłodzone kompoty. Soki najlepiej podawać tylko świeżo wyciskane. Pamiętaj, że sok traktujemy jak posiłek (zastępujący owoc lub warzywo) a nie jak napój.

autor: Wioleta Szulejewska
foto: pixabay.com

To Ci się przyda!

“Co jedzą szczęśliwe bobasy?”
Książka jest napisana przez dr med. Izabelę Jastrzębską – lekarkę z 20 letnią praktyką, a także mamę 6 dzieci! Naprawdę ciężko o lepszego i bardziej profesjonalnego doradcę w dziedzinie rozszerzania diety.