1. KOLORUJEMY KWIATY
Jeżeli chcecie zmienić kolor kwiatów w wazonie, ten eksperyment jest dla was!
Potrzebujecie:
-barwnika spożywczego
-wody i szklanki
-białego goździka
-nożyczek
Co należy zrobić?
1. Szklankę napełnijcie w 3/4 wodą, a następnie dodajcie barwnika spożywczego.
2. Nożyczkami skróćcie koniec łodygi kwiatka a następnie włóżcie go do wody.
3. Zostawcie kwiat na 5 dni, obserwujcie zmieniające się kolory.
4. Obejrzyjcie, co zmieniło się w łodydze w miejscu przycięcia.
Na czym to polega?
Gdy podlewacie roślinę, woda trafia do ziemi. Korzenie rośliny pobierają z niej wodę a następnie woda płynie w górę łodygi. Specjalne rurki wewnątrz rośliny transportują wodę do liści i nowych pędów.
2. WSPANIAŁE WARSTWY – Z cukru wody i barwnika zróbcie tęczę
Potrzebujecie :
-łyżki stołowej
-łyżeczki do herbaty
-cukru
-5 szklanek wody
– żółtego, zielonego, czerwonego i niebieskiego barwnika spożywczego
Co należy zrobić?
1. Do pierwszej szklanki wsyp 1 łyżeczkę cukru.
2. Do drugiej szklanki wsyp 2 łyżeczki cukru.
3. Do trzeciej szklanki wsyp 3 łyżeczki cukru.
4. Do czwartej szklanki wsyp 4 łyżeczki cukru.
5. Teraz do każdej szklanki wlej po 3 łyżki wody
6. Do pierwszej szklanki dodaj 3 krople czerwonego barwnika.
7. Do drugiej szklanki dodajcie 3 krople żółtego barwnika.
8. Do trzeciej szklanki dodajcie 3 krople zielonego barwnika
9. Do czwartej szklanki dodajcie 3 krople niebieskiego barwnika
10. Do piątej szklanki przelejcie 1/4 niebieskiego roztworu
11. Powoli i delikatnie przelejcie łyżką zielony roztwór, aż szklanka będzie zapełniona w połowie.
12. Kolejną czwartą cześć szklanki wypełnijcie żółtym roztworem.
13. Na koniec dopełnijcie szklankę czerwonym roztworem.
Na czym to polega?
Przygotowane roztwory cukru, różnią się stężeniem. Najgęstszy roztwór znajduje się na dole, a najrzadszy na górze. Użyte roztwory cukru mieszają się ze sobą. Po jakimś czasie wszystkie kolory połączą się w jeden odcień.
3. MIESZAJ !
Do tego eksperymentu przygotujcie:
-słoik
-barwnik spożywczy
-brokat
-oliwka dla niemowląt
-małej pływającej zabawki
-wodę
Jak należy przygotować eksperyment ?
1. Wypełnijcie słoik wodą do połowy.
2. Do wody dodajcie trochę barwnika i brokatu.
3. Wlejcie do słoika oliwkę, aż będzie wypełniony w 3/4.
4. Na powierzchni płynu połóż zabawkę, a potem zakręćcie pokrywkę słoika, potrząsajcie słoikiem i zobaczcie co się dzieje!
Na czym to polega?
Woda i olej nie mieszają się ze sobą ponieważ mają inne właściwości fizyczne. Kiedy woda w słoiku się porusza olej unosi się, ponieważ jest lżejszy.
4. KOLOROWE KWIATY
Kwiaty nie muszą wcale więdnąć, zamieńcie je w dzieła sztuki i zachowajcie na zawsze.
Czego potrzebujecie?
– świeżych kolorowych kwiatów z papieru
-ciężkich książek
Co trzeba zrobić ?
1. Sprawdźcie, czy kwiaty nie są mokre.
2. Połóżcie na książce kartkę papieru a na niej wybrane kwiaty, które nie powinny stykać się ze sobą.
3. Połóżcie drugą kartkę na kwiatach i przyciśnij papier książką na wierzchu.
4. Połóżcie kolejne papierowo- kwiatowo- książkowe warstwy
5.Zanieście swoją kwiatową pracę w miejsce gdzie nie będzie nikomu przeszkadzać i nikt jej nie przewróci zostawcie ją tam przynajmniej na miesiąc.
Na czym to polega?
Kwiaty zawdzięczają swój kolor pigmentowi znajdującym się w płatkach. Barwniki mogą utworzyć wszystkie kolory tęczy, kiedy kwiat wyschnie brak wody sprawia że nie będzie się rozkładać, przez to zachowa swój kolor.
5. POWIETRZE I ROŚLINY
Potrzebujecie:
-gumowych rękawic
-dwóch sadzonek
-dwóch słoików z zakrętkami
-ziemi
-wody
Co musicie zrobić ?
1. Nałóżcie rękawice a następnie umieśćcie swoje sadzonki w słoikach ich korzenie muszą być całkowite zakryte ziemię.
2. Podlewajcie lekko swoje sadzonki.
3. Przysypcie jedną sadzonkę dużą ilością ziemi, a potem mocno zakręcie zakrętkę.
4. Drugi słoik zostawcie otwarty, połóżcie oba słoiki na kilka dni w słonecznym miejscu.
5. Niech wasze dziecko nie zapomnij o podlewaniu! Obserwujcie rezultaty.
Na czym to polega ?
Rośliny potrzebują powietrza, żeby żyć pobierają one z powietrza dwutlenek węgla i przetwarzają go na swój pokarm. Produktem ubocznym tego procesu jest tlen. Dlatego dzięki roślinom powietrze jest czyste i zdrowe dla ludzi i zwierząt.
6. CO TO ZA OCZKA – SPRYTNA MATKA NATURA
Potrzebujesz:
– bulwy ziemniaka z oczkami
– nożyczek
– doniczki
– wilgotnej ziemi
– wody
Co należy zrobić?
1. Wytnijcie nożem z ziemniaka fragmenty z oczkami.
2. Wsypcie do doniczki warstwą wilgotnej ziemi o grubości około 5 cm.
3. Zostawcie w ziemi wycięte kawałki ziemniaka, podlewajcie umiarkowanie ,a zobaczycie że z oczek wyrosną nowe rośliny.
Na czym to polega ?
Większość roślin rozmnaża się wytwarzające nasiona, które rozprzestrzeniają się w środowisku, kiedy jedno z nich upadnie na ziemię, kiełkuje i daje początek nowej roślinie, ale niektóre rośliny potrafią rozmnażać się uśpionych pączków, z których mogą wyrastać nowe pędy. Pączki takie są na przykład ukryte w oczkach na powierzchni bulwy ziemniaka.
7. GORĄCA SPRAWA
Który słoik okaże się bardziej gorący?
Potrzebujesz:
– kubka z miarką zimnej wody
– dwóch identycznych słoików
– 12 kostek lodu
– plastikowej torby
-termometru
Co należy zrobić ?
1. Do każdego słoika wlej po dwa kubki zimnej wody a potem wrzuć po 6 kostek lodu.
2. Jeden ze słoików włóż do plastikowej torby, a potem obydwa wystaw na działanie promieni słonecznych. Po godzinie sprawdź temperaturę wody w obu słoikach .
Na czym polega eksperyment ?
Atmosfera ziemi działa jak prawdziwa szklarnia, kiedy ciepło promieni słoneczny dociera do jej powierzchni, tylko jej część ucieka z powrotem w kosmos, reszta pozostaje w ziemskiej atmosferze. Atmosfera jest jak koc składający się z gazów zwanymi gazami cieplarnianymi. Plastikowa torba działa jak atmosfera ziemi, zatrzymujące ciepło.
8. CO W ŚMIECIACH PISZCZY?
Potrzebujesz:
– ziemi
– pustego kartonu po mleku
-sałaty
– małej plastikowej torebeczki
– wody i patyka
Co musicie zrobić?
1. Napełnijcie karton do połowy ziemią.
2. Na ziemi umieść sałatę i torebkę
3. Wlej wodę do kartonu.
4. Po tygodniu zajrzyjcie do kartonu. Poruszcie zawartość patykiem. Co rozłożyło się szybciej sałata czy plastik ?
Na czym polega eksperyment ?
Niektóre przedmioty są biodegradowalne, są one pożyteczne dla naszej planety. W procesie rozkładu użyźniają glebę. Śmieci, które są całkowite naturalne, jak ogryzki jabłek albo skórka pomarańczy są w pełni biodegradowalne, przedmioty wykonane przez człowieka zwykle nie są biodegradowalne, trafiają one na wysypiska i zatruwają ziemię.
9. PODRÓŻE W KUCHNI
Uczymy dzieci myśleć globalnie.
W naszej kuchni może mieścić się cały świat. Wiele składników naszego jedzenia pochodzi z różnych kontynentów, dzieje się tak, ponieważ niektóre rośliny i zwierzęta występują tylko na obszarach z określonym klimatem. Kuchnia to wspaniały przykład bioróżnorodności naszego pożywienia. Zademonstruj to dzieciom.
Przygotujcie:
– tablicę do rysowania lub brystol
– flamastry
– samoprzylepne karteczki.
Co musicie zrobić?
Przerysujcie na tablicę mapę świata. Przynieście swoje badania do kuchni. Sprawdźcie opakowaniach różnych produktów, żeby zobaczyć Z jakiego kraju pochodzą. Dziecko niech zaznaczy miejsce pochodzenia produktu na swojej mapie.
10. PŁYWAJĄCY POSIŁEK
Zostańmy jeszcze chwilę w kuchni. Sprawdźcie, czy owoce warzywa potrafią pływać.
Potrzebujecie:
-wiadra wody
– marchewki, ziemniaka i pomarańczy
Co musicie zrobić ?
Połóż owoce i warzywa na powierzchni wody, obserwujcie co dzieje się z warzywami czy wszystkie one pływają?
Na czym to polega?
Przedmioty lekkie mają mniejszą gęstość, a więc unoszą się na wodzie, przedmioty, w których jest mniej powietrza są gęstsze więc toną.