-Reklama-

Dziecko ma problemy z ortografią „wszystko mu jedno jak pisze” – czy normalne? 

-Reklama-

Problemy z ortografią to jedno z częstszych wyzwań, z jakimi borykają się dzieci w wieku szkolnym. Często rodzice zauważają, że ich pociechy nie przykładają większej wagi do pisowni, popełniają liczne błędy, a poprawność ortograficzna wydaje się im być kompletnie obojętna. Często pojawia się pytanie: czy to normalne, że dziecko ma takie trudności z ortografią, czy może świadczy to o głębszych problemach?

Ortografia – trudna sztuka

Nauka poprawnej pisowni w języku polskim jest wyzwaniem, nawet dla wielu dorosłych. W polskiej ortografii istnieje wiele reguł, wyjątków i niuansów, które mogą wydawać się skomplikowane, zwłaszcza dla dzieci. Na początkowym etapie edukacji błędy ortograficzne są całkowicie normalne. Dzieci uczą się pisać, poznają nowe słowa, a opanowanie zasad pisowni wymaga czasu i cierpliwości.

Jeśli więc dziecko w klasach 1-3 popełnia dużo błędów, jest to naturalne. Proces ten może trwać nawet kilka lat, zanim pisownia stanie się bardziej świadoma i precyzyjna. Z biegiem czasu i ćwiczeń większość dzieci zaczyna rozumieć reguły ortograficzne i stara się ich przestrzegać.

Kiedy jednak zacząć się martwić?

Jeśli jednak po kilku latach nauki, dziecko nadal ma duże trudności z ortografią, a dodatkowo nie wydaje się przejmować, jak pisze, warto zwrócić na to uwagę. Takie zachowanie może być objawem kilku zjawisk:

Brak zainteresowania nauką ortografii 

Niektóre dzieci mogą po prostu nie przykładać większej wagi do poprawnej pisowni, uznając ją za mniej ważną część szkolnej rzeczywistości. Jeśli dziecko nie dostrzega sensu w nauce ortografii lub nie widzi w tym większej wartości, jego podejście do pisania może być mniej uważne. W takiej sytuacji ważne jest, aby rodzice i nauczyciele starali się w sposób pozytywny zachęcać do pracy nad ortografią, wyjaśniając, dlaczego jest ona ważna i jakie korzyści przynosi jej opanowanie.

Trudności w koncentracji

Jeśli dziecko generalnie ma problemy z koncentracją i skupieniem uwagi, może to wpływać również na jakość pisowni. W takich przypadkach błędy ortograficzne mogą być wynikiem pośpiechu, roztargnienia lub niechęci do dłuższego skupienia się na jednej czynności.

Dysleksja i dysortografia

Jednym z częstych powodów poważnych trudności z ortografią są specyficzne zaburzenia w nauce, takie jak dysleksja czy dysortografia. Dzieci z dysleksją mają trudności w opanowaniu czytania i pisania, a ich błędy ortograficzne wynikają z problemów z percepcją słuchową i wzrokową. W przypadku dysortografii problem skupia się głównie na pisaniu – dzieci te, mimo znajomości zasad ortograficznych, często mają trudności z ich stosowaniem w praktyce. Jeśli zauważysz, że mimo starań dziecko ciągle ma duże problemy z pisownią, warto skonsultować się ze specjalistą – pedagogiem lub psychologiem.

Stres i presja

Dla niektórych dzieci zmaganie się z ortografią może być źródłem dużego stresu. Jeśli dziecko czuje presję, że musi pisać bezbłędnie, może to prowadzić do unikania tej aktywności lub lekceważenia problemu. Warto zadbać, aby nauka pisowni była dla dziecka procesem, a nie źródłem lęku i frustracji.

Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z problemami z ortografią?

Zachęcaj do ćwiczeń, ale bez presji

Ortografia to umiejętność, którą można opanować dzięki regularnym ćwiczeniom. Zamiast stawiać nacisk na bezbłędność, staraj się motywować dziecko do codziennych krótkich ćwiczeń, takich jak pisanie krótkich zdań, układanie krzyżówek czy czytanie na głos.

Kreatywne podejście

Możesz zastosować różne metody, które uczynią naukę pisowni bardziej atrakcyjną. Wspólne gry językowe, tworzenie rymowanek czy zabawy w „ortograficzne zagadki” to sposoby na wprowadzenie edukacji poprzez zabawę.

Cierpliwość

Nauka ortografii to długi proces, dlatego nie warto zniechęcać się pierwszymi niepowodzeniami. Zrozumienie i cierpliwość ze strony rodziców pomagają dziecku w budowaniu pewności siebie i motywacji do dalszej nauki.

Podkreślaj postępy

Zamiast skupiać się wyłącznie na błędach, staraj się zauważać i doceniać postępy, nawet te najmniejsze. Pozytywne podejście wzmacnia w dziecku poczucie, że jest w stanie osiągnąć sukces.

Współpraca z nauczycielem

Jeśli zauważysz, że problemy z ortografią są poważne, porozmawiaj z nauczycielem dziecka. Nauczyciele często mają cenne wskazówki i mogą podsunąć pomysły na dodatkowe ćwiczenia. Czasami możliwe jest także skorzystanie z zajęć wyrównawczych lub indywidualnego podejścia do ucznia.

Problemy z ortografią są dość powszechne wśród dzieci, zwłaszcza na początkowym etapie nauki pisania. Większość dzieci z czasem opanuje zasady pisowni, ale dla niektórych może to być większe wyzwanie. Ważne jest, aby nie panikować i nie wyciągać pochopnych wniosków. Dziecko, które ma trudności z ortografią, nie jest gorszym uczniem ani mniej inteligentne – potrzebuje po prostu czasu, wsparcia i odpowiednich narzędzi do nauki.

-Reklama-

Musisz przeczytać

Podobne artykuły

Komentarze

Jesteśmy też tutaj

236,433FaniLubię
12,800ObserwującyObserwuj
414ObserwującyObserwuj

Przeczytaj również