Reklamaads-single

Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka

Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg przetwarza płynące do niego informacje pochodzące z ciała i środowiska, po czym w odpowiedni sposób na nie reaguje. Zmysły podstawowe dla tego procesu - dotyk, równowaga oraz czucie ciała mają znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Ich odpowiednie zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności.

Reklamaads-single
Reklamaads-single

Zaburzenia integracji sensorycznej (zaburzenia SI) mogą się pojawić się także wyniku uszkodzenia narządów, które odbierają wrażenia zmysłowe. Dotyczy to uszu, oczu, nosa, a nawet języka. Jeżeli podejrzewamy zaburzenia w sferze integracji sensorycznej najważniejsze jest postawienie diagnozy. Dzięki niej można będzie opracować skuteczną terapie, która spowolni bądź zatrzyma proces zaburzeń.

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej nie są jednoznaczne, jednak można zauważyć pewne zachowania dziecka , które powinny dać nam do myślenia o tym, czy nie warto skonsultować się ze specjalistą.

Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie objawy?

Drogi rodzicu przedstawiamy Ci pytania, które brane są pod uwagę podczas diagnozy integracji sensorycznej. Jeżeli większość z nich dotyczy Twojego dziecka, warto abyś skontaktował się ze specjalistą. Pamiętajmy o tym, że tylko osoba znająca się na problemie może postawić rzetelną diagnozę a pytania które Tobie podsuwamy są jedynie wskazówką 🙂

RÓWNOWAGA I RUCH

(podwrażliwość)

  • ma bardzo słabą równowagę,
  • miało lub ma duże problemy z nauką jazdy na rowerze,
  • podpiera głowę podczas pisania,
  • bardzo lubi kręcić się na krześle, huśtawkach obrotowych,
  • preferuje szybki ruch.

( nadwrażliwość)

  • dziecko sprawia wrażenie przerażonego w przestrzeni, nie huśta się,
  • unika szybkiego ruchu,
  • ma chorobę lokomocyjną,
  • lubi ruch, który sam zainicjuje,
  • nie lubi nowych zadań ruchowych,
  • nie lubi się wspinać, boi się wysokości.

Zachowania autostymulujące:

Dziecko :

  • buja się,
  • kiwa się,
  • macha palcami blisko twarzy,
  • przebiera nogami.

KOORDYNACJA

  • dziecko ma problemy z cięciem, rysowaniem, zapinaniem,
  • jest niezgrabne ruchowo, często się przewraca,
  • myli kierunki – prawa /lewa,
  • dziecko długo posługiwało się naprzemiennie prawą i lewą ręką lub wciąż nie ma preferencji ręki,
  • je niechlujnie,
  • ma problemy z wiązaniem sznurowadeł,
  • ma trudności w łapaniu/kopaniu piłki.

PROPRIOCEPCJA zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała

  • dziecko ma niezgrabne ruchy,
  • wpada na przedmioty,
  • porusza się ociężale,
  • musi patrzeć co robi,
  • ma trudności z ubieraniem się.

NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE

  • postawiona została diagnoza zaburzeń mięśni np. sztywność, wiotkość,
  • zdaje się być słabsze bądź silniejsze od rówieśników,
  • chwyta przedmioty zbyt słabo lub zbyt mocno,
  • szybko się męczy.

WZROK

  • postawiona została diagnoza ubytku wzroku,
  • dziecko zdaje się być wrażliwe na światło,
  • jest bardzo podekscytowane w miejscach kolorowo oświetlonych lub podczas oglądania TV,
  • pojawiają się trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie,
  • dziecko ma trudności z rozróżnianiem kolorów i kształtów.

SMAK

  • wydaje się, że wszystkie potrawy mają dla niego jednakowy smak,
  • dziecko nie lubi pokarmów o określonej konsystencji,
  • domaga się określonych pokarmów,
  • silna wybiórczość pokarmowa.

DOTYK

  • noszenie wełnianych koszul, bluz jest dla dziecka udręką,
  • suwaki, metki , nitki drażnią Twoje dziecko,
  • niepokoi się podczas mycia twarzy, zębów, obcinania paznokci,
  • dziecko denerwuje się podczas mycia i rozczesywania włosów,
  • denerwuje się gdy ma brudne ręce/ nogi,
  • pociera miejsce, gdzie ktoś je dotknął,
  • unika zabawy w piasku,
  • dziecko niepokoi się, jeśli nie widzi kto go dotyka,
  • unika malowania palcami,
  • przesadnie reaguje na niewielki ból,
  • domaga się silnego dotyku, sam uderza się np. o ścianę,
  • bardzo często wkłada ręce i przedmioty do buzi.

ZACHOWANIA AUTOAGRESYWNE

  • dziecko pociera ciałem o przedmioty, podłogę, ludzi,
  • drapie się , szczypie, gryzie,
  • ciągnie się za włosy.

SŁUCH

  • dziecko ma diagnozę ubytku słuchu,
  • ma trudności w skupieniu uwagi, jeżeli w otoczeniu słychać dźwięki,
  • nie lubi głośnych dźwięków,
  • lubi wydawać głośne dźwięki,
  • dziecko ma trudności z określeniem kierunku dźwięku,
  • ma trudności ze zrozumieniem poleceń słownych,
  • wymaga wielokrotnych powtórzeń,
  • myli wyrazy o podobnym brzmieniu.

WĘCH

  • poznaje otoczenie za pomocą węchu,
  • reaguje negatywnie na wiele zapachów,
  • dziecko ignoruje zapachy nieprzyjemne,
  • ma problemy z rozróżnieniem zapachów.

KONCENTRACJA UWAGI

  • nadmierna ruchliwość,
  • impulsywność,
  • dziecko łatwo się rozprasza,
  • problemy z organizacją sobie zabawy,
  • bywa agresywne,
  • ma nieprzewidziane wybuchy emocji i problemy z uspokajaniem się,
  • ma trudności z zasypianiem i snem,
  • opóźnione reakcje na bodźce.

JAK WSPIERAĆ INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ OD NAJMŁODSZYCH LAT?

  • Od najwcześniejszych chwil dajmy dzieciom możliwość poznawania świata, jego różnorodności, niech dotyka rozmaitych faktur i przedmiotów.
  • Niemowlaki nośmy na rękach , huśtajmy i bądźmy blisko nich.
  • Masujmy, głaszczmy, dotykajmy maluszka.
  • Puszczajmy dziecku muzykę.
  • Zadbajmy o to, aby dziecko nie było przestymulowane, czasami lepiej wręczyć dziecku butelkę z grochem niż zabawkę, która jednocześnie piszczy, kręci się i świeci.
  • Pozwólmy dzieciom przebywać na podłodze, trawie, piasku, niech pełzają i raczkują na różnych powierzchniach.
  • Dajmy dzieciom się ubrudzić oraz chodzić boso.
  • Wykorzystujmy ubieranie czy mycie do nauki części i stron ciała,
  • Spróbujmy nie ograniczać dziecka podczas aktywności ruchowej, niech spróbuje pokonać drabinki czy zjechać ze zjeżdżalni.
  • Namawiajmy do chodzenia po linii prostej, po krawężnikach.
  • Dostarczmy dziecku wrażeń zapachowych, niech wącha, odgaduje oraz smakowych, próbujcie różnorodnych potraw.
  • Słuchajcie dźwięków.

Zaburzenia integracji sensorycznej – zabawy wspierające

  1. Naleśnik. Zawińmy dziecko w koc (głowa na wierzchu). Dziecko musi samo wydostać się z koca, odwijając.
  2. Rzut do celu. Urządźcie zawody w rzucaniu do kosza, możecie wykorzystać do tego celu np. pogięte wcześniej w kulkę gazety ( dzięki temu dziecko będzie mogło ćwiczyć dodatkowo sprawność rąk).
  3. Malowanie palcami, skrawkami materiału o różnej fakturze.
  4. Zawody w przeciąganiu liny.
  5. Ścieżki sensoryczne. Poszukajcie różnych faktur, skrawków materiału, swetrów wełnianych, polarów, starego futrzanego kołnierza, ścierek do mopa, możecie do misek wsypać różne produkty np. groch, ryż, kamienie, piasek. Dziecko na boso przechodzi przez ścieżkę.
  6. Pudło skarbów. Umieszczamy w nim różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami losuje przedmiot i ma za zadanie rozpoznać, co wylosowało.
  7. Zgadnij gdzie. Dziecko z zasłoniętymi oczami ma zgadnąć, w którym miejscu dotknął go dorosły. Można dotykać palcem, ołówkiem, piórkiem, pędzlem.
  8. Obowiązki domowe. Wasze dziecko może pomóc wieszać pranie, odkurzać, wyjmować naczynia ze zmywarki.
  9. Wspólne gotowanie może dostarczyć waszemu dziecku wielu wrażeń zmysłowych. Stymulujecie dzięki temu wiele zmysłów- dotyk, węch, smak, wzrok.
  10. Eksperymentujcie z różnymi masami plastycznymi, możecie kupić gotowe masy lub zrobić je samemu. Zobacz jak.

Zobacz jeszcze:

Autor: Karolina Kaca-Miklaszewska
foto: pixabay.com

Subscribe to our newsletter

autoresponder system powered by FreshMail
 

autoresponder system powered by FreshMail