Reklama

Jak wzmocnić odporność u najmłodszych?

Okres przejściowy pomiędzy końcówką zimy a nadejściem wiosny bywa kapryśny w polskim klimacie. O przeziębienie wtedy nietrudno. Zwłaszcza, gdy dziecko o obniżonej odporności trafia do środowiska przedszkolnego. Na jakie aspekty warto zwracać uwagę, aby wzmocnić odporność u najmłodszych?

Reklamaads-single

Po pierwsze: odpowiednia dieta bogata w witaminy, substancje odżywcze i probiotyczne

We wzmacnianiu odporności dziecka ważna jest dieta odżywcza. Kluczowy jest tu dobór dobrych produktów, zwłaszcza źródeł cennego białka, takich jak mięso, ryby czy jaja oraz dobre źródła węglowodanów (kasza, ryż pełnoziarnisty, pieczywo na zakwasie). Istotny jest również dobrej jakości tłuszcz. Zdecydowanie lepiej unikać nadmiaru pszenicy i słodyczy w diecie. We wzmocnieniu odporności dzieci świetnie sprawdzają się także probiotyki pochodzenia naturalnego, takie jak kiszona kapusta, ogórki czy wiejski kefir. Świetnie wpływają one na mikroflorę jelitową, w dużej mierze odpowiadając za odporność organizmu.

Codzienny jadłospis dziecka powinien być urozmaicony i bogaty w witaminy. Świetnym wsparciem dla organizmu w okresie przejściowym są suplementy diety, takie jak np. EstroVita Kids. Bogata zawartość kwasów tłuszczowych omega 3, omega 6 i omega 9 pozwala uzupełnić codzienne niedobory, korzystnie wpływając na zdrowie i rozwój dziecka. Nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) z grupy omega są wskazane jako element wspierający jadłospis dzieci będących w okresie intensywnego wzrostu. Wzmacnianie w ten sposób odporności malucha być może nie uchroni go przed chorobą w 100%, ale może sprawi, że przebiegnie ona łagodniej i szybciej. Niestety, najmłodsi często niechętnie przyjmują tego typu produkty, dobrym pomysłem jest więc dodawanie suplementu diety do ulubionych dań dziecka.

W okresie przedwiośnia, podobnie zresztą jak zimą, bardzo dobrze sprawdzają się sycące i aromatyczne zupy kremy, które dzieci w wieku przedszkolnym chętnie zjadają. Tego typu posiłki, nie dość, że zdrowe, pozwalają przemycić sporo cennych warzyw, których z uwagi na smak i zapach dzieci nie chciałyby inaczej zjeść. Mowa o cebuli i czosnku – naturalnych darach ziemi, które świetnie wzmacniają odporność, a które są zazwyczaj niechętnie przyjmowane przez najmłodszych. Jeśli chodzi o zupy kremy, to świetnym pomysłem może być danie na bazie marchewki, imbiru i soku pomarańczowego. Marchew zawiera pożyteczne składniki takie jak witamina A, B1, B2, B3, B6, C, E, H, K, wapń, żelazo, miedź, fosfor, pektyny oraz beta-karoten, który działa antyoksydacyjnie. Imbir z kolei ma działanie rozgrzewające (poprawia krążenie krwi), niweluje ból stawów oraz przyspiesza leczenie przeziębienia. Sok z pomarańczy z kolei wzmacnia kości, poprawia odporność i samopoczucie.

Po drugie: łakocie z apteczki babuni i ogródka dziadunia

Tradycyjne metody radzenia sobie z przeziębieniami i sezonowym obniżeniem odporności, przekazywane z pokolenia na pokolenie, są bezpiecznym i często skutecznym sposobem na pokonywanie dokuczliwych dolegliwości. Jednak pod jednym warunkiem: że będą stosowane systematycznie. Inaczej trudno o rezultaty. Napary ziołowe podawane dziecku w formie do picia lub jako roztwór przeznaczony do inhalacji poprawiają drożność zatok oraz łagodzą stan zapalny organizmu. Syropy ziołowe z kolei niwelują ból gardła, nawilżając je i kojąc. Rumianek ma wszechstronne zastosowanie. W przypadku kilkuletnich dzieci jest naturalnym preparatem przeciwzapalnym, przeciwbakteryjnym oraz przeciwpotnym.

Po trzecie: zdrowy tryb życia oraz dobre warunki snu

W sezonie grzewczym dzieci często oddychają przesuszonym powietrzem, które w dużym stopniu prowadzi do wysuszenia śluzówki nosa i gardła oraz do nieprzyjemnego drapania. Nawilżacze powietrza pomagają utrzymać wilgotność powietrza na optymalnym poziomie – gdy nie przekracza ona 60%. Często urządzenia te są wyposażone w lampę UV, która zabija zarodniki grzybów i pleśni, chroniąc dziecko przed alergiami. Również regularne spacery i unikanie przegrzewania dziecka (ubieranie na cebulkę) pozwalają wyeksponować skórę na słońcu oraz dostarczyć organizmowi witaminy D. Przebywanie na świeżym powietrzu i aktywność fizyczna, są jest kluczowymi czynnikami dla zdrowia. Pomagają rozwijać mięśnie, pobudzają kościotworzenie, wspierają kondycję i zdrowie serca, zapobiegają nadwadze i otyłości oraz pozytywnie wpływają na układ immunologiczny i wzmacniają organizm.

Wpis gościnny