Reklama

Wprowadzanie owoców do diety – kiedy i jakie? [ROZSZERZANIE DIETY]

Wprowadzanie owoców do diety wygląda obecnie inaczej niż kiedyś. Dziś ustępują one miejsca warzywom, pozostawiając im pierwszeństwo. Aktualny schemat żywienia niemowląt pozostawia dosyć dużą dowolność we wprowadzaniu nowych pokarmów. Jest też bardzo ogólnikowy, dlatego my podsuwamy wam małą ściągę z wprowadzania owoców. Kiedy i jakie?

Reklamaads-single
Reklama

Komponując posiłki dla dziecka, przede wszystkim powinniśmy kierować się zdrowym rozsądkiem – w ilości oraz jakości jedzenia, które dajemy dzieciom. Zaczynamy od warzyw – małych ilości, by dać dziecku czas na oswojenie się ze smakiem. Z czasem każdą zupkę staramy się jak najbardziej urozmaicić, dodając kolejne zdrowe składniki np. dosypując do ugotowanej zupki szczyptę suszonego jarmużu (nieocenione źródło wapnia i żelaza! – tak potrzebnych dzieciom).

Naszym zdaniem taką „bombę witaminową” powinna mieć każda mama zawsze pod ręką. Z owocami powinno pójść łatwiej, bo dzieci zwykle je lubią za słodkawy smak. Niektóre mają co prawda problem z akceptacją nowej konsystencji np. soczystością owocu. Warto dlatego, przynajmniej na początku, wybrać odpowiednią formę owoców tak, aby dziecko chętnie je zjadło.

Jak wprowadzać owoce do diety dziecka?

Wprowadzając nowy produkt do diety dziecka, dajemy mu niewielką jego ilość, czekamy kilka dni czy nie wystąpi reakcja alergiczna, a potem możemy powtórzyć – podając większą ilość. Można założyć sobie dziennik rozszerzania diety i zapisywać w nim podawane dziecku posiłki – pomoże nam to zidentyfikować ewentualną alergię, ale też da rozeznanie w tym, czy dieta naszego dziecka jest odpowiednio urozmaicona.

Jak przygotować owoce do podania dziecku?

Wiadomo, że każda obróbka – gotowanie (szczególnie w wodzie), ale też obieranie czy krojenie, pozbawia żywność tych najlepszych składników odżywczych. Na początek jednak dobrze jest wprowadzać owoce gotowane np. jabłko, z czasem zastępując je surowym, a gdy dziecko ma już pierwsze ząbki, siedzi oraz potrafi wziąć jedzenie do rączki, dawać w coraz większych kawałkach – idealnie sprawdzą się do tego owoce suszone. W przypadku owoców, zwykle największy problem jest właśnie z ich obróbką i formą podania. Jak wspomnieliśmy, gotowanie pozbawia owoce wielu składników odżywczych, jeśli natomiast dziecko jest zbyt małe, by zjeść owoc w całości, warto sięgnąć po specjalne mielone owoce. Możemy je dodawać np. do deserów, posypać nimi mus jabłkowy czy jogurt naturalny.

Suszone albo zmielone owoce to idealny sposób na to, by przekazać całą dobroczynną moc owocu – bez nadmiaru wody, która szybko syci dziecko itd.

Porzeczka to nieocenione źródło witaminy C. Śliwki natomiast dodawane do jogurtu czy kaszki, pomogą pozbyć się uciążliwych zaparć i problemów z kupką. Możemy z nich przygotować np. kompocik – zalać ciepłą wodą i odczekać. Namoczone śliwki możemy zmiksować i wykorzystać jako dodatek do budyniu czy kisielu.

Oto przykładowe propozycje podania owoców i szacunkowy czas ich wprowadzenia – zachęcamy do korzystanie z poniższej tabelki jako inspiracji, a nie sztywnych wytycznych.

UWAGA!

Przygotowując posiłki dla dzieci, warto sięgnąć tylko po takie owoce i warzywa, które są bezpieczne – nie zawierają konserwantów, cukru ani substancji słodzących i są w 100% naturalne.

 

czas wprowadzenia owoc propozycje podania
Około 6. miesiąca (nie wcześniej niż przed ukończeniem 4. miesiąca)

jabłko
na początek samo gotowane i zblendowane; można też zrobić kisiel, dodając mąki ziemniaczanej. U nas idealnie sprawdziły się suszone jabłka – dziecko nie zje w całości jednego, a te łatwiej przechować!
 
banan
zblendowany lub rozdrobniony widelcem

gruszka
wybieramy raczej dojrzały owoc – można przyrządzić jak jabłko. W tym, w naszej ulubionej – suszonej postaci!
  morela, brzoskwinia można ugotować i podawać np. jako dodatek do kaszek
  mango można ugotować i podawać np. jako dodatek do kaszek, serka
Około 8. miesiąca

owoce jagodowe: jeżyny, borówki, maliny, jagody jeśli nie jest sezon, najlepiej korzystać z owoców mrożonych – można przygotować kisiel lub ugotowane zblendować jako dodatek do kaszek np. kaszy jaglanej
wiśnie i czereśnie koniecznie usuwamy pestki; można podać dziecku w postaci kompotu. Idealnie, jeśli zdecydujemy się na ich suszoną wersję – bez pestek, łatwiej się je, przechowuje i można z nich zrobić kompot!
  owoce suszone np. rodzynki to idealna propozycja przekąski na małe wypady – można podawać wcześniej namoczone w wodzie (szczególnie te twardsze). Pamiętajmy, że dziecko może ich zjeść mniej, bo są to skondensowane formy owoców
  winogrona to bardzo słodki owoc – warto nim „dosładzać” np. owsiankę. Wybierajmy te bez pestek lub usuwajmy pestki i obierzmy ze skóry – przynajmniej na początku
Około 1. roku życia mandarynka, pomarańcz, grejpfrut podajemy do jedzenia rączką – uprzednio wyparzamy skórkę, obieramy owoc i usuwamy białe błonki, kroimy na cząsteczki
truskawki dobrze podać na początek w formie przetworzonej – jako kompot lub odrobinę suszonej. Ta ostatnia to idealna propozycja jako dodatek do kaszki – nadaje naturalnego smaku
  kiwi wybieramy bardzo dojrzałe owoce i podajemy łyżeczką np. jako deser
  ananas unikamy owoców w ciężkim, słodkim syropie – podajemy w „owocowej sałatce” lub samodzielne kąski
śliwka  

należy do grupy ciężkostrawnych, stąd jej późny termin wprowadzenia, niektóre mamy jednak nieco wcześniej wprowadzają do diety suszoną śliwkę np. w postaci kompotu (naparu), kiedy dziecko ma problemy w wypróżnieniem

WYGODA I ZDROWIE!

Jako mamy, wiemy jak cenny jest czas każdej z nas. Przygotowanie zdrowego posiłku wcale nie musi trwać godzinami! Przecież mamy dla kogo poświęcać swój czas.

Propozycją, którą Wam dziś pokazałyśmy, są suszone owoce i warzywa – nie tylko dlatego, że są zdrowe  i ułatwiają nam przygotowywanie dziecięcych posiłków, ale też bo są łatwe w przechowaniu.

Ja zawsze mam pod ręką taki zapas zdrowia np. zupkę pomidorową wzbogacam gotowymi, suszonymi pomidorkami. Znacie dziecko, które nie lubi pomidorowej? Ja nie! Dlatego, niech ta pomidorowa będzie też zdrowa. Nie bójmy się nowości, szczególnie tych dobrych rozwiązań. Owoce suszone to nie tylko znienawidzone przez nas i wydłubywane z każdego ciasta w dzieciństwie rodzynki. Owoce suszone to zdrowie, które możecie podarować swojemu dziecku.

UWAGA PROMOCJA!
Tylko teraz na hasło MAMA paczka jabłek suszonych do każdego zamówienia!

 

Wymienione w tekście produkty można zamówić z sklepie brodowskiowoce.pl

Jeśli właśnie jesteś na etapie rozszerzania diety dziecka, znajdziesz tam wszystkie potrzebne i zdrowe(!) produkty – suszone owoce, eco słodycze, zdrowe przekąski czy soki. 

Wybieraj dla swojego dziecko to, co najzdrowsze!

 

źródło: przy tworzeniu artykułu korzystano z książki „Od piersi do talerza, czyli jak karmić małe dziecko?”

Powered by WordPress Popup

Subscribe to our newsletter

autoresponder system powered by FreshMail