Reklama

Jak spać w ciąży? Przegląd pozycji do spania

Na lewym boku czy na prawym? Na plecach czy na brzuchu? Które pozycje snu w ciąży są najbezpieczniejsze i dlaczego?

Reklama
Reklama

W zaawansowanej ciąży trudno się wyspać. Jak nie pobudki związane z częstą potrzebą opróżnienia pęcherza, to mocne kopniaki dziecka czy skurcze łydek, które przespaną noc czynią prawdziwym wyzwaniem. Na dodatek w ciąży trudno o wygodną pozycję snu, która byłaby jednocześnie bezpieczna. Zatem jak spać w ciąży?

Spanie na brzuchu w ciąży

To przyzwyczajenie, które w ciąży trudno porzucić. Jeśli do tej pory przyszła mama zasypiała tylko w ten sposób, może mieć problem nagle odzwyczaić się od tej pozycji. Uspokajamy, spanie na brzuchu w ciąży jest dozwolone, dopóki wielkość brzucha nie przeszkadza. Zwykle zmiana pozycji w tym przypadku jest wymuszona rosnącym dzieckiem. Nie ma przeciwwskazań, by spać na brzuchu w pierwszym trymestrze, czasem również w drugim (jeśli brzuch nie jest duży). Dziecko jest odpowiednio chronione w brzuchu mamy i nic mu nie grozi. O niebezpieczeństwie zaczynamy mówić, gdy przyszła mama mimo dużego brzucha np. w 8.miesiącu ciąży, nadal usiłuje się na nim kłaść. Pomijając fakt, że to niebezpieczne, taka pozycja to także ogromny dyskomfort, który na pewno nie pozwoli na spokojny sen.

Spanie na plecach w ciąży

Spanie na plecach nie jest do końca takie bezpieczne, szczególnie w zaawansowanej ciąży. W pierwszym trymestrze można bez obaw spać na plecach, ale w drugim warto już tego unikać. Dlaczego? Kiedy ciężarna leży na plecach, macica uciska na żyły, co zaburza w nich przepływ krwi. Krew wraca do serca, zamiast dotrzeć do dziecka. Leżąc dłużej w takiej pozycji, można znacząco obniżyć ilość składników odżywczych dostarczanych do łożyska. Ryzyko niedotlenienia jest znaczne. Może się to objawiać zawrotami głowy i mdłościami. Jeśli więc przyszła mama je odczuwa podczas leżenia, powinna zmienić pozycję.

Spanie na prawym boku w ciąży

Ta pozycja jest bezpieczniejsza od spania na plecach i brzuchu, ale nadal wiąże się jakimś ryzykiem. Śpiąc na prawym boku, ciężarna uciska między innymi na wątrobę, która w ciąży szczególnie warto chronić. Ponadto po prawej stronie kręgosłupa przechodzi żyła główna dolna , która w tej pozycji może być uciskana, co w skrajnych przypadkach może prowadzić do zaburzeń w odprowadzaniu krwi do serca. Trzeba tu jednak podkreślić, że ryzyko jest tu bardzo niskie i dotyczy jedynie ciąż, które przebiegają z komplikacjami. Jeśli przyszła mama ma książkowe wyniki badań i całą ciążę czuje się bardzo dobrze, może bez obaw spać na prawym boku.

Spanie na lewym boku w ciąży

To pozycja, która jest zalecana przez ginekologów, bo uważa się ją za najbezpieczniejszą ze wszystkich. Podczas spania na lewym boku macica nie uciska na wątrobę oraz żyłę główną dolną. Dziecko jest dobrze dotlenione i otrzymuje właściwą ilość składników odżywczych. To pozycja, która najbardziej sprzyja prawidłowemu krążeniu krwi, a więc oznacza to, że organizm przyszłej mamy bez wzmożonego wysiłku zapewnia sobie i dziecku optymalny przepływ krwi. W Nowej Zelandii przeprowadzono nawet badania, które potwierdziły, że spanie na lewym boku ostatniej nocy przed porodem zmniejsza o połowę ryzyko urodzenia martwego dziecka. Ponieważ nie wiadomo, kiedy ta ostatnia noc będzie, najlepiej spać na lewym boku przez cały ostatni miesiąc ciąży.

Na koniec pamiętaj – jeśli zdarza ci się w nocy nieświadomie zmieniać pozycję na inną niż lewy bok i nie sprawia ci to żadnego dyskomfortu – nie miej wyrzutów sumienia. Organizm sam da ci znać, że ta pozycja jest dla niego niedobra. Matka natura jest bardzo mądra i jeśli będziesz jej słuchać, nie pozwoli ci skrzywdzić siebie i swojego dziecka. Dodatkowo, poza tym wszystkim, warto zainwestować w dobry materac do spania. Uczyni on twój sen jeszcze bardziej komfortowym i zdrowym.

 

Zobacz jeszcze:

Bezsenność w ciąży, czyli jak spać w ciąży, żeby się wyspać

autor: Ania
foto: pixabay.com