Reklama

Picie kawy w ciąży – jak to w końcu jest?

O piciu kawy w ciąży powstało wiele mitów, dlatego dziś postanawiamy się z nimi rozprawić raz na zawsze. Czy kofeina taka straszna jak ją malują?

Reklama
Reklama

Czy wolno pić kawę w ciąży?

Odpowiedź brzmi TAK, choć to dość ogólne stwierdzenie. Na pewno zachodząc w ciążę, warto zmniejszyć ilość spożywanej do tej pory kofeiny do niezbędnego minimum. Jakby nie było kofeina ma wpływ na funkcjonowanie organizmu. Warto słuchać się tego, jakie ten organizm wysyła nam sygnały. W wielu przypadkach ciąż, kobiety odrzuca od kawy, co jest zwykłym głosem natury, która „uważa”, że przyszłej mamie i jej dziecku będzie lepiej bez tego napoju. Gdy organizm mimo ciąży nadal domaga się kawy, może to być również jakiś sygnał np. za niskiego ciśnienia krwi. W każdym jednak takim przypadku należy pić tej kawy minimalne ilości. Przede wszystkim jednak powinno się słuchać lekarza prowadzącego ciążę. To on może zdjąć z nas ciężar odpowiedzialności i zgodzić się na picie kawy przez przyszłą mamę. Stanie się tak tylko w przypadku, gdy ciężarna nie ma problemów z ciśnienieniem i krążeniem krwi, a ciąża przebiega bez komplikacji.

Jak picie kawy w ciąży wpływa na dziecko?

Wypijając kawę, kofeina przenika do łożyska i dostaje się do krwiobiegu dziecka. Chociaż organizm matki dość sprawnie usuwa kofeinę z własnego krwiobiegu, organizm dziecka nie jest w tym aż tak „wyćwiczony”. Zwykle więc kofeina pozostaje w krwiobiegu dziecka dłużej niż we krwi mamy i to dziecko jest dłużej narażone na oddziaływanie tej substancji.

Jak picie kawy w ciąży wpływa na przyszłą mamę?

Poza najbardziej znanym następstwem picia kawy, a więc wzrostem ćiśnienia, istnieją jeszcze inne. Kawa może prowadzić do bezsenności w ciąży, a także potęgować zgagę, bo zwiększa wydzielanie kwasów żołądkowych. Negatywnym dla ciężarnej skutkiem jest także wypłukiwanie przez kawę ważnych pierwiastków z organizmu i utrudnianie wchłaniania żelaza. Trzeba pamiętać, że w ciąży wydłuża się czas, w jakim organizm kobiety pozbywa się kofeiny. W drugim trymestrze trwa to prawie dwa razy dłużej niż wtedy, gdy kobieta nie jest w ciąży. W trzecim trymestrze to już trzykrotnie dłużej.

Ile mogę pić kawy w ciąży?

I na to pytanie nie damy jednoznacznej odpowiedzi. Nikt do tej pory nie zmierzył dokładnie, jaka dawka kofeiny staje się niebezpieczna dla przyszłej mamy i jej dziecka. Zaleca się, by dzienna dawka kofeiny spożywana przez ciężarne nie przekraczała 200 mg (ok 1 filiżanki kawy). W USA naukowcy przeprowadzili badania na ciężarnych pijących po 300 mg kawy dziennie i okazało się, że one częściej rodziły mniejsze dzieci. W Angli zaś stwierdzono, że picie 5 filiżanek kawy dziennie powoduje zwiększenie ryzyka poronienia.

Picie kawy w ciąży – o czym pamiętać?

Poza zminimalizowaniem dawek kofeiny w ciąży, zaleca się picie kawy pomiędzy posiłkami, a nie w ich towarzystwie. Wszystko po to, by nie utrudniać organizmowi matki wchłaniania m.in. żelaza z posiłków . Odradza się również picie kawy w pierwszym trymestrze ze względu na największe ryzyko poronienia, do którego kofeina mogłaby się przyczynić. Ponad wszystko należy słuchać swojego organizmu. Jeśli po wypiciu kawy cieżarna obserwuje u siebie niepokojące obajawy takie jak: kołotanie serca, niepokój, wysoki skok ciśnienia krwi, wysoki poziom cukru, ból głowy, nadmierne pocenie się czy drgawki – to znak, że w jej przypadku kofeina jest bardzo niewskazana i powinna ją całkowicie wykluczyć ze swojej diety.

Kofeina – gdzie się znajduje?

Kofeina to nie tylko kawa, ale też i napoje energetyczne czy desery, dlatego ustalając dzienną jej dawkę weźmy pod uwagę wszystkie źródła jej pochodzenia. Pamiętajmy, że również kawa kawie nie równa. Trudno porównywać filiżankę espresso z kubkiem kawy rozpuszczalnej.

Oto przykładowa zawartość kofeiny w napojach:

  • kawa parzona (filiżanka) – do 200 mg kofeiny
  • kawa latte, cappuccino (duża szklanka) – 150 mg kofeiny
  • espresso (malutka filiżanka) – 75 mg kofeiny
  • kawa rozpuszczalna (1 łyżeczka kawy) – 30 mg kofeiny
  • herbata (szklanka) – 45 mg kofeiny
  • herbata zielona (szklanka) – 25 mg kofeiny
  • cola (szklanka) – 35 mg kofeiny
  • Red Bull (puszka) – 77 mg kofeiny

Zobacz jeszcze:

Jakie sery możesz jeść w ciąży? Sprawdź te zakazane!

  • Dancia Bus

    ja zaobserwowałam, że jak piję dużo kawy, a do tego herbaty to pojawiają się zaparcia, które muszę leczyć dicopegiem 10g. Gdzieś wyczytałam, że winowajcą jest kofeina. Trzeba po prostu uważać z ilościami, najważniejsze wszystko z umiarem i zuwazyłam tez ze lepiej na mnie działa mała czarna niż kawa z mlekiem,wiec na dobra sprawę nie wiem czy to wina kofeiny czy laktozy z mleka

Subscribe to our newsletter

autoresponder system powered by FreshMail