Reklama

Kamienie milowe w rozwoju dziecka do 18. miesiąca życia

Kamienie milowe to bardzo ważne etapy rozwoju każdego niemowlęcia. Sprawdź, w jakim wieku dziecko nabywa najistotniejsze umiejętności.

Reklama
Reklama

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie i trudno oczekiwać, by nabywało nowe umiejętności w tych samym momencie co każdy maluch w jego wieku. A jednak kamienie milowe w rozwoju  następują zwykle w tej samej kolejności u wszystkich dzieci i zazwyczaj na tym samym etapie ich rozwoju.

Opóźniony rozwój dziecka

Rodzice małych dzieci martwią się, jeśli ich pociechy nie rozwijają się w takim tempie jak reszta rówieśników. Zwykle te obawy są bezpodstawne, bo każdy kamień milowy to pewien proces i dopuszcza się jego rozciągnięcie w czasie, szczególnie jeśli dziecko jest wcześniakiem (w takich przypadkach rozwój dziecka powinniśmy odnosić nie do rzeczywistej daty urodzenia, ale do planowanego pierwotnie terminu porodu). Uzasadniony niepokój ma wówczas miejsce, gdy dziecko nabywa niektóre umiejętności ze znaczącym opóźnieniem lub następuje wręcz zahamowanie rozwoju. Mimo wszystko, w każdym przypadku, gdy pojawiają się obawy warto skonsultować je z pediatrą. Im wcześniej wykryty problem, tym większa szansa by dziecko nadgoniło swoich rówieśników.

Kamienie milowe w rozwoju dziecka

  • Pierwszy uśmiech dziecka

Kiedy: między 2. a 6. tygodniem życia

Na pierwszy świadomy uśmiech dziecka trzeba trochę poczekać. To, co odbieramy jako uśmiech tuż po porodzie jest jedynie nieświadomym grymasem. Dlatego pierwszy, spontaniczny uśmiech niemowlęcia bywa pięknym doświadczeniem dla rodzica. Około 3. miesiąca życia maluch zaczyna śmiać się w głos. Kolejnym etapem będzie już prawdziwe chichotanie.

  • Utrzymywanie główki

Kiedy: w okolicy 6. tygodnia życia

Główkę noworodka należy nieustannie podtrzymywać, jeśli dziecko jest w pionie. Zbyt słabe mięśnie nie pozwalają mu jeszcze utrzymać główki samodzielnie, dlatego trzeba ją chronić. Gdy maluch kończy 6 tygodni życia, potrafi już ładnie podnosić główkę w pozycji na brzuszku, a trzymany w pionie utrzymuje ją przez dłuższy czas bez konieczności podpierania. To duży krok do przodu, bo wzmocnienie mięśni szyi i pleców będą miały ogromne znaczenie dla samodzielnego przemieszczania się dziecka. Ale to już nieco później.

  • Przesypianie nocy

Kiedy: między 6. tygodniem życia a 2. rokiem życia

Niestety ten etap następuje w różnych momentach u dzieci i nie ma na to reguły. Do 6. tygodnia życia maluch budzi się po kilka razy w nocy na jedzenie, co wynika z małej pojemności jego żołądka, który trzeba często napełniać. Po 6. tygodniu życia dziecko jest już w stanie najeść się do syta przed snem i obudzić dopiero nad ranem. Mimo tego, to bardzo rzadkie przypadki, a rodzice takich maluchów mogą nazwać się prawdziwymi szczęściarzami. Znacznie więcej dzieci ten etap przesypiania nocy przechodzi o wiele później.

Kiedy dziecko przesypia całe noce? – Mamy odpowiadają

  • Przemieszczanie się

Kiedy: między 4. a 8. miesiącem życia

Dziecko zaczyna eksplorować otoczenie już w okolicy 4. miesiąca. Zaczyna od przewracania się z brzuszka na plecy, a potem na odwrót. Pięciomiesięczny maluch w nocy potrafi przemieszczać się po całym łóżeczku, a pozostawiony na macie do zabawy szybko z niej „ucieka”. To początek nauki raczkowania, które z czasem przekształci się w chodzenie.

  • Siedzenie bez podpierania

Kiedy: między 5. a 9. miesiącem życia

Aby dziecko stabilnie siedziało, bez podpierania – musi mieć bardzo mocne mięśnie pleców, karku, ale też i brzucha. Na to potrzeba czasu, dlatego dzieci zwykle samodzielnie siedzą dopiero w okolicach 6. miesiąca życia. Większość niemowląt tę umiejętność opanowuje dopiero po ukończeniu 8 miesięcy, ale mogą zdarzać się przypadki, że stanie się to dopiero po 9. miesiącu życia.

Od kiedy dziecko powinno siadać?

  • Pierwszy ząbek

Kiedy: po 6. miesiącu życia

Na pierwszy ząbek rodzice zwykle czekają najbardziej, a wyrznięcie ząbka jest niemal świętem. Niektórzy jednak muszą na ten moment poczekać nieco dłużej. Zwykle ząbki zaczynają się pojawiać po 6. miesiącu życia, ale czasem następuje to dopiero w okolicy pierwszych urodzin. Gdy niepokoi to rodziców, warto pójść z maluchem do dentysty. Jeśli lekarz nie widzi problemu, nie ma się czym martwić. Pierwszymi ząbkami są zwykle dolne jedynki, a następnie wyrzynają się jedynki górne. Pełne mleczne uzębienie (20 ząbków) mają dwulatki.

Ząbkowanie: po czym poznać, że dziecko ząbkuje. Jak przynieść mu ulgę?

  • Pełzanie i raczkowanie

Kiedy: między 6. a 10. miesiącem życia

Dziecko nie zaczyna raczkować z dnia na dzień. Poprawne raczkowanie poprzedza wiele etapów, których początek może mieć miejsce już w 6. miesiącu życia. Najpierw maluch w pozycji na brzuszku zaczyna podnosić się na rękach i przemieszczać się, czołgając. Następnie tułów unoszony jest jednocześnie na rękach i nogach opartych na podłodze – na dłoniach i kolanach. Prawidłowe raczkowanie to już kolejny etap. Co ciekawe – nie występuje on u wszystkich dzieci. Niektóre od razu po pełzaniu przechodzą do stania.

  • Pierwsze słowo

Kiedy: po 7 miesiącu

Za pierwsze słowo zwykle uznajemy wyraz złożony z dwóch tych samych sylab, czyli mama, tata lub baba. Najczęściej pierwszym słowem dziecka jest „tata”, co jest dla ojców ogromnym powodem do dumy. Tymczasem wynika to z łatwości wypowiadania tego wyrazu – jest on prostszy dla dziecka niż miękkie słowo„mama”. Warto zauważyć, że pierwsze wyrazy nie oznaczają świadomości malucha, co wypowiada. To skojarzenie dźwięku ze znaczeniem przychodzi nieco później. Dziecko powyżej 15. miesiąca życia powinno wypowiadać kilka prostych słów i wiedzieć, co oznaczają. Uwaga – zwykle chłopcy zaczynają mówić później niż dziewczynki (około miesiąc później).

Jak dbać o rozwój mowy dziecka?

  • Chodzenie

Kiedy: między 11. a 18. miesiącem życia

Chodzenie jest następstwem wcześniejszych etapów rozwoju motorycznego u dziecka, więc jeśli poprzednie etapy maluch przechodził później, chodzić też zapewne zacznie z opóźnieniem. Pierwszym etapem nauki chodzenia jest stanie, następnie stanie bez podpierania, chodzenie przy wsparciu mebli lub rodziców, na końcu jest samodzielny spacer. Najczęściej dzieci zaczynają chodzić w okolicy pierwszych urodzin, choć duża ich część nabywa tą umiejętność nawet i pół roku później.

Autor: Ania
Foto: pixabay.com

 

Subscribe to our newsletter

autoresponder system powered by FreshMail