Reklama

Jak wspomóc laktację?

Dziecko nie przybiera na wadze lub z niej spada. Jest niespokojne lub apatyczne. Moczy mniej niż 7-8 pieluch dziennie. Myślisz - nie najada się. Być może masz rację. Być może mleka jest za mało. Czasem laktacji trzeba pomóc. Podpowiadamy jak.

Reklama
Reklama
Czy mleka może być za mało?

Choć zdecydowana większość kobiet na świecie (około 90 proc.) jest w stanie wykarmić swoje dzieci piersią, to zdecydowana większość kobiet żyjących w cywilizowanym świecie ma na jakimś etapie karmienia problemy z laktacją. Wiele mam uznaje, że ma za mało pokarmu i… podaje butelkę z mlekiem modyfikowanym, malec dojada mm, nie ma motywacji, żeby ssać pierś, a piersi, z których dziecko je mniej, produkują mniej pokarmu. Tak tworzy się błędne koło. Można je jednak przerwać.

Przyczyny nienajadania się

Maluch, który dostaje pierś na żądanie nie powinien być głodny. Jeśli jednak tak się dzieje (spadek wagi, sucha pielucha), należy znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy. Najczęściej jest nią zaburzenie odruchu ssania poprzez podawanie smoczka lub butelki. Ale dziecko może źle chwytać pierś, np. z powodu za krótkiego wędzidełka podjęzykowego, a tym samym mieć problemy ze ssaniem. Na ilość pokarmu wpływają także niektóre schorzenia u matki (np. zespół policystycznych jajników PCOS, schorzenia tarczycy).

Co wpływa na ilość mleka?

Na ilość mleka wpływa przede wszystkim częstotliwość ssania. Jeśli chcesz zwiększyć produkcję, przystawiaj dziecko jak najczęściej. Pomocny jest też kontakt skóra do skóry. Jeśli obawiasz się o ilość pokarmu, rozbierz siebie i dziecko i spędźcie jak najwięcej czasu przytuleni do siebie. Maluch może cały czas „wisieć na piersi”. Pamiętaj, że piersi wyprodukują tyle pokarmu, ile malec zje, jeśli podasz butelkę z mlekiem modyfikowanym, zaburzysz produkcję.

Co jeszcze mogę zrobić, aby zwiększyć produkcję?

Laktację pomaga zwiększyć odciąganie mleka laktatorem. Odciągaj pokarm w systemie 3-5-7, najpierw 3, potem 5, a na koniec 7 minut z każdej piersi. Możesz pić kozieradkę (zioło) oraz zażywać suplementy diety lub spożywać produkty zawierające słód jęczmienny (wpływa on na poziom prolaktyny, a ta z kolei na ilość pokarmu).

autor: Wiola
foto:pixabay.com

Powered by WordPress Popup

Subscribe to our newsletter

autoresponder system powered by FreshMail