Reklamaads-single

Co jeść w ciąży, aby dziecko było zdrowe?

Ciąża jest wyjątkowym czasem dla każdej kobiety, podczas którego rośnie nie tylko brzuch, ale także apetyt. Bardzo ważne jest, by w tym okresie przyszłe mamy poświęcały więcej uwagi temu, co znajdzie się na ich talerzu. Powód? Rozwijające się dziecko czerpie energię i składniki odżywcze z organizmu matki. Jak zatem ciężarne kobiety powinny dbać o zdrowy pokarm dla swojego maluszka? Opowiedzą eksperci programu „Zdrowa ONA”.

Reklamaads-single

To co jemy ma bardzo duży wpływ na rozwój naszego dziecka. Dlatego też każda przyszła mama zastanawia się co jeść w ciąży, żeby jej dziecko było zdrowe. Według badania przeprowadzonego na zlecenie portalu „Zdrowa ONA” aż 36 proc. z zapytanych kobiet odpowiedziało, że zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy w czasie ciąży i laktacji jest zawsze na stałym poziomie. Okazuje się jednak, że już od początku ciąży wzrasta zapotrzebowanie na substancje odżywcze – białko, wapń, cynk, witaminy z grupy B2, żelazo oraz kwas foliowy.

Podczas ciąży przyszłe mamy nie muszą jeść dużo więcej, ale zdecydowanie dużo lepiej. Wystarczy wyeliminować z diety puste kalorie, a apetyt zaspokoić zdrową żywnością, bogatą w cenne minerały i witaminy. Sięgajmy więc po produkty świeże i nieprzetworzone. Jedzmy częściej – pięć posiłków dziennie, ale w mniejszych ilościach – tłumaczy ekspert programu „Zdrowa ONA” mgr Diana Wolańska, dietetyk.

Dieta w 2 trymestrze ciąży

Dieta przyszłej mamy powinna być urozmaicona i zawierać komplet składników potrzebnych do budowy tkanek rozwijającego się dziecka. Jednak zapotrzebowanie na określone składniki odżywcze zależy od zaawansowania ciąży. Dlaczego? Ponieważ na różnych etapach ciąży dziecko potrzebuje większej niż dotąd ilości witamin i minerałów.
Drugi trymestr to etap intensywnego wzrostu oraz doskonalenia poszczególnych narządów maluszka. Na tym etapie wzrasta zapotrzebowanie na żelazo, które jest potrzebne do produkcji krwi. Maluszek potrzebuje też więcej kwasu foliowego i witamin
z grupy B. Powód? Składniki te są niezbędne do budowy nowych komórek nerwowych, tkanek, mięśni i kości. Przyszła mama powinna jeść zatem więcej pełnoziarnistego pieczywa, zielonych warzyw liściastych i owoców. Dzięki nasionom roślin strączkowych ciężarna kobieta uzupełni zapotrzebowanie organizmu na białko, witaminy z grupy B, kwas foliowy, fosfor, magnez, cynk, mangan, potas. Składniki te zapobiegają wadom wrodzonym maluszka. Na tym etapie ciąży istotna jest zwiększona dostawa wapnia ze względu na intensywnie rozwijający się układ kostny dziecka. Kobieta w ciąży powinna pamiętać o tym, by zjadać więcej produktów mlecznych, bogatych w wapń, by kości i zęby maleństwa rozwijały się prawidłowo. Dostarczenie wraz z dietą odpowiedniej ilości wapnia jest istotne, gdyż w przypadku zbyt niskiej podaży następuje pozyskiwanie tego składnika z kości matki, co zwiększa u niej ryzyko osteopenii/osteoporozy w przyszłości. Doskonałym źródłem tego składnika są produkty mleczne oraz pestki dyni, migdały, sezam, mak, figi oraz amarantus.

Dieta w 3 trymestrze ciąży

W 3 trymestrze ciąży płód znacznie przybiera na wadze. System odpornościowy maleństwa nabiera sił właśnie w tym okresie i organizm matki wspiera jego budowę. Nie zapominajmy jednak, że mama i dziecko nadal potrzebują wszystkich cennych składników odżywczych. W 3 trymestrze wzrasta zapotrzebowanie na białka, dlatego przyszła mama musi zapewnić maluszkowi odpowiednią ilość składników budulcowych. Białko jest niezbędne do prawidłowego wzrostu płodu i łożyska oraz do budowy tkanek i mięśni. Co zatem należy jeść? Ciężarna kobieta powinna uwzględniać w swojej diecie jedną porcję dziennie produktów białkowych tj. chude mięso, ryby. 3 trymestr ciąży to także okres intensywnego rozwoju mózgu maleństwa, dlatego należy dostarczyć mu niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3. Dlaczego? Ponieważ poprawiają ukrwienie mózgu. Znajdziemy je w rybach morskich, oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, sojowym, oleju z pestek winogron oraz orzechach i nasionach.
Przyszła mama powinna mieć na uwadze, że w czasie ciąży potrzebuje określonych minerałów i witamin, które bezpośrednio wpływają na prawidłowy rozwój płodu. Sama dieta w wielu przypadkach nie zapewni odpowiedniej dawki zapotrzebowania na składniki odżywcze. Warto więc zadbać o suplementację składników niedoborowych stworzonych pod specjalne potrzeby kobiet w ciąży np. Folik Mama 2 – 3 Trymestr laktacja. Suplementy diety w ciąży zawierają wszystkie witaminy i minerały niezbędne do rozwoju dziecka. Przyjmowanie ich daje komfort psychiczny przyszłej mamie, że jej maleństwu niczego nie brakuje – wyjaśnia dr n. med. Grzegorz Południewski, ginekolog ekspert programu „Zdrowa ONA”.

foto: pexel.com
źródło: zdrowa-ona.pl

Zamów fotoksiążkę na święta!

Subscribe to our newsletter

autoresponder system powered by FreshMail